Nuffnang ads

Jiran Terbaik ♥ S U T E R A K A S I H ♥

Friday, March 30, 2012

Solat Jamak Ketika Hujan

Salam

PERHATIAN: Isi dalam kandungan post ini adalah berdasarkan research Google. Untuk makluman lanjut, sila rujuk yang pakar.

Semasa mengerjakan solat zohor keadaan hujan. Kita dapat merasakan rahmat itu turun daripada langit kerana di Saudi Arabia, biasanya memang jarang hujan. Hujan biasanya berlaku ketika perubahan musim pans ke sejuk dan juga sebaliknya.Sebaik sahaja salam diberikan, semua pak arab bangun dan mengerjakan solat Asar. Itulah dia solat jamak ketika hujan

Biasa kita akan buat solat jamak, ketika kita bermusafir lebih daripada 2 marhalah. Tetapi adakah hanya itu sahaja sebab yang dibenarkan untuk melakukan solat jamak?


Sumber: MyQuran

Mazhab Syafii’ tidak membenarkan melakukan jamak kecuali ketika:
• Musafir yang jauh – Lebih dua marhalah
• Hujan
• Di Arafah (haji) – Jamak taqdim Zohor dan Asar.
• Di Muzdalifah (haji) – Jamak Ta’khir Magrib dan Isyak.

Tiga mazhab (Syafi’i, Maliki dan Hanbali) membenarkan jamak dilakukan sebab hujan dengan alasan antaranya ialah:

1. Hadis dari Ibnu Abbas r.a.:
“Nabi s.a.w. pernah sembahyang Zohor bersama Asar dan Maghrib bersama Isyak secara jamak dalam keadaan tanpa ketakutan dan tanpa musafir."

2. Hadis dari Yahya bin Wadih dari Musa Aqabah dari Nafi’ dari Ibnu Umar r.a.:
“Rasulullah s.a.w. pernah di Madinah menjamak antara Zohor dan Asar kerana hujan.”

3. Dalam Sunan al Athram, dari Abu Salamah bin Abdul Rahman katanya:“Termasuk sunah Nabi s.a.w. apabila hari hujan dijamak antara Maghrib dan Isyak."

Sumber: MyQuran


Wednesday, March 28, 2012

Duit adalah segalanya tetapi jangan menjadi hamba kepada duit

Salam

Kita tak pernah tahu apa yang orang lain lalui. Kita mungkin nampak dia senyum dia happy, tapi dia sudah belajar manage perbelanjaan diri sendiri sejak berumur 16 tahun. Sejak umur 16 tahun itu, menggunakan duit biasiswa anak tentera untuk belanja tahunan. Apabila selesai SPM, bekerja untuk mengumpul duit untuk persediaan ke matrix. Dan di matrix, duit dua ribu yang diperolehi (dulu yang masuk matrix dapat 2k sorang, tak tau laa sekarang ada lagi atau tak), digunakan belanja selama 2 sem dan juga persediaan ke universiti pula. Besyukurnya dia dapat biasiswa JPA, tidaklah dia menyusahkan ibu bapa dia memikirkan mengenai belanja.

Dan aku pula, tiap-tiap minggu dapat RM 10 belanja masa sekolah. Outing je, habiskan dekat CC. Masuk matrix dapat 2k, simpan pada mulanya. Tapi sikit demi sikit, belanja juga. Itupun tiap-tiap bulan ayah kasi RM 30-40 sebulan. Di universiti pula, tiap-tiap sem dapat hampir 4.5k (selepas tolak yuran). Tiap-tiap bulan ayah bagi belanja RM 100. Itu pun sampai ke hari terakhir USM, satu sen pun tak boleh simpan.

Duit ni memang akan jadi masalah kepada kita kalau ia tiada. Maka, kita kenalah rancang sebaiknya dan menabung sebaiknya kerana kita tak tahu, kita mungkin memerlukan ia di saat kesusahan. Namun, janganlah sampai menjadi hamba kepada duit. 

Sunday, March 25, 2012

Selamat hari jadi kepada diriku !!

Salam

Wah, lamanya tak mengepost something di sini. Maaf ye, busy sungguh sekarang dengan kerja. Balik kerja, memasak makanan (wah macam ibu bekerjaya). Lepas makan, terus ada masa sekejap nak rilex, dan seterusnya bergantung kepada keadaan. Kadang kala, mengaji Code American Petroleum Institute. Kadang-kadang buat kerja-kerja office sikit.Sampai tak sempat nak wish birthday untuk diri sendiri kan. Uhuhuh. 

Jadi dikesempatan ini, aku ingin mengucapkan SELAMAT HARI JADI yang ke-17 =P kepada diri aku. Semoga panjang umur, diberkati umur, dapat pergi mengerjakan umrah banyak kali selagi ada kesempatan di sini, dapat pergi haji (kalau dah dapat iqama nanti), dimurahkan rezeki, diberikan kesihatan yang baik, dipermudahkan segala urusan, dan seterusnya dapat berbakti kepada ibu bapa. Amin AMin, Amin.

Dalam tengah jiwang-jiwang ni kan, teringat member-member satu kos. Depa penah buat prank nak kenakan masa time besday aku. Haish Tersenyum sendirian teringatkan mereka semua. AKu doakan kalian semua berada dalam keadaan yang sebaiknya, dan dipermudahkan segala urusan korang. Kalau yang mana halangan yang menimpa, bersabarlah, kelak kesabaran itu akan dibalas dengan sesuatu yang lebih. Dan ketika sesuatu yang lebih baik itu datang, janganlah kita lupa diri, kelak ia ditarik semula. 

Terima kasih kepada semua yang meng'wish' birthday aku. Aku sangat terharu. Yang tak wish, atau terlupa wish, aku tak kisah. Janji aku segar diingatan korang. (Budget ayat retis laa plak. Pasan plak mamat ni)

The End

Thursday, March 15, 2012

Selepas seminggu kembali ke Jubail, Saudi Arabia

Salam

Haa, jauh tak Al-Jubayl tu dengan Mecca. 18 jam perjalanan bas je

Ya aku sudah kebali bertugas di Saudi Arabia. Mungkin agak serabut apabila mula sampai di sini. Tetapi semangat harus diperkuatkan juga. Rindu pada keluarga harus dibendung sebaik mungkin agak tidak mengganggu fokus. (Cewah, ayat tak nak mengaku anak manja).


Tengok, Malaysia punya sistem juga stylo. Automatik lagi.
(Sebab itu juga ada orang kata imigresen kat Malaysia tak ketat)


Hee, macam biasa benda pertama yang tak best adalah mengharungi tempoh menunggu yang sangat lama di imigresen Saudi Arabia. Kalau kali pertama dahulu aku menungg 8 jam untul lepas daripada pihak imigresen, kali ini 4 jam (Half !! but still tulang belakang boleh cramp kalau berdiri 4 jam stret tanpa dibenarkan duduk).


Ok, ni gambar kontroversi. Saudi takde winter cam ni k

Aku sangkakan suhu sudah berubah ke musim panas, tetapi tidak. Masih dalam musim sejuk. Rakan-rakan memberitahu aku, suhu semenjak 2minggu ini sentiasa berubah. Sekejapnya panas, dan sekejapnya memang kena pakai sweater tebal. Itu menandakan fasa peralihan musim sejuk ke musim panas sudah bermula. Dan tidak lama lagi, tata kepada selimut tebal dan sweater, dan say hello to our beloved air-cond.


Kerja pulak makin serabut. Aku terpaksa tinggalkan projek yang aku handle selama 2 minggu. Dan saat aku tinggal itu, merupakan saat-saat yang agak penting di mana isu-isu dalam kerja kami diketengahkan untuk diselesaikan. Dan kini, aku bertungkus lumus membuat kerja 2 projek dalam satu masa. Mencuri masa sendiri pada waktu malam dan tidak claim OT.

Untuk exam certification API 570, aku tarik diri. Persediaan aku sangat kurang dan perkiraan aku tidak cukup untuk membuat persediaan hingga bulan Jun nanti. Walaupun berat untuk melepaskan peluang tersebut kerana memikirkan masa yang mungkin terbuang untuk menanti peluang seterusnya pada bulan Disember, namun aku harus ambil sebagai pengajaran untuk tidak leka.

Pokoknya, semangat aku sangat tinggi sekarang ni. Kononnya sebab baru je dapat melepaskan rindu dengan keluarga minggu lepas. Tetapi persoalan yang biasa orang tanya, sampai bilakah semangat ini dapat dikekalkan ? Heeee

Yang penting, aku target kerja aku dapat siapkan dengan kualiti yang baik, persediaan API dapat dilakukan dengan istiqamahnya dan target buat umrah !!

Oh ye lupa, target nak kumpul duit nak kawin juga. hahahahhaha

Tuesday, March 6, 2012

Aku di Malaysia sebenarnya

Salam

Cubaan kali ketiga memaksa diri sendiri untuk update di blog ini dan kemudian pergi melawat rakan-rakan blog. Argh, mengapa aku semalas begini.

Hai kawan-kawan, saya kini berada di Malaysia (Tiru ayat rancangan TV kanak-kanak di TV9). Yaaa, aku sudah berada di Malaysia selama seminggu lebih. Maaf aku terpaksa merahsiakan kepulangan aku kepada semua orang. Ini kerana aku pulang bukan kerana cuti, tetapi aku pulang untuk me-'renew' (memperbaharui) visa aku yang sudah tamat. Jadi disebabkan pulang ke Malaysia, bos aku yang baik hati telah membenarkan kami, tidak bertugas di cawangan syarikat Malaysia di Sungai Buloh, tetapi bertugas di rumah. Dengan itu, setiap daripada kami mempunyai bekalan kerja semasa berada 2 minggu di Malaysia. 


Balik denga Srilankan Airlines
Transit di Sri Lanka selama 2 jam.

Maka kerana itulah kepulangan aku dirahsiakan, dan hanya beberapa teman rapat sahaja yang tahu. Aku risau, karang ada yang request (minta) nak jumpa, dan aku terpaksa mengecewakan kerana kerja. (Budget Worker of the Year)

Mee mamak sedap dari Kuala Pilah
Makanan yang aku makan pada hari kedua aku sampai sini.

Bagi aku, kepulangan ini adalah sangat bermakna kepada aku. Aku dapat merehatkan minda seketika serta dapat melepaskan rindu kepada keluarga dan bakal-bakal keluarga. (Eh awat bakal tuh kata jamak plak).

Aku dapat pergi shopping banyak benda yang aku idamkan (Confession of Shopiholic, daa budget cam retis). Er dah habis nak dekat seribu kot (Membazir ye. Ok2, janji balik kerja lepas ni, tak nak shopping dah, nak simpan je. Iye laa tuh) 

Sangat seronok dapat makan makanan Malaysia yang sedap-sedap belaka. Thanx to my ibu yang memasak segala menu yang saya listkan. (Oh Emm Gee. Siap ada list tau). Saya dapat makan; Nasi Lemak, Pulut kuning dengan sambal ikan bilis, roti jala, asam pedas ikan pari masak cara biasa dan cara grill portugis (Gulp, tiba-tiba telan air liur jap), Sambal ikan, sambal ayam, sambal sotong dan udang (walaupun aku tak makan sotong dan udang tuh. Ngeh3), nasi goreng pagi-pagi yang sedap dan tidak lupa TEMPOYAK cara masak orang selatan (Oh eemmm Geee. Benda ni sedap !!!). (Bau menangkap di hidung, waa ibu kita masak lemak laa hari ni. Jangan jeles (sambil buat muka, supaya korang jeles))

Sekarang charge bateri rindu/home sick penuh-penuh. Nak bertahan kerja sampai bulan 10 nanti, baru boleh balik. Dua hari lagi aku fly balik ke Saudi. Maka kawan di sini jaga diri baik-baik ye. Ada rezeki kita jumpa ye. Sayang kowang semua (Waa retis sangat)

close button
ShoutMix chat widget