Nuffnang ads

Jiran Terbaik ♥ S U T E R A K A S I H ♥

Thursday, February 9, 2012

Catatan perjalanan Ke Madinah Kota Bercahaya Bah. 2 - Raudhah tempat mustajab doa

Salam

Untuk bahagian 2 ni, aku buat pendek sikit ye. Ada kerja lain yang perlu dilakukan. Maaf kalau ada yang tak puas membacanya.

Apabila menghampiri kawasan Masjid Nabawi, kita boleh lihat bangunan yang tinggi-tinggi;

 Bangunan yang tinggi ini mengelilingi kawasan masjid Nabawi.
Kebanyakkan bangunan tinggi ini adalah hotel.


Apabila sudah check-in hotel, dan mempersiapkan diri, bolehlah turun dan pergi ke arah masjid untuk beribadat. Bagi aku, adalah lebih mudah kita pergi awal sejam untuk mendapat tempat di bahagian hadapan masjid, atau pun bersedia di kawasan berdekatan dengan Raudhah.

 Curik-curik amik gambar lepas solat Zohor.

Raudhah adalah sebahagian Taman Syurga dan ia terletak dalam Masjid Nabawi. Pada asalnya ia adalah tapak asal rumah Nabi Muhammad SAW dan luasnya hingga ke mimbar masjid tersebut. Dan ia adalah merupakan tempat mustajab doa. Kawasan ini dapat dikenali dengan perbezaan warna karpet, iaitu karpet bercorak warna hijau, dan kawasan lain adalah dengan karpet berwarna merah.

Jadinya, kena laa pasang strategi yang baik untuk dapatkan masa dan tempat ini seketika untuk berdoa, kerana tersangatlah ramai orang yang berada di kawasan Raudhah ini.

Strategi yang aku baca daripada buku 'Pembimbing ke Tanah Suci' dan juga ditambah dengan pengalaman sendiri aku menyarankan;

1. Datang awal (satu jam) ke masjid dan duduk berhampiran dengan kawasan Raudhah. Kalau ada kesempatan boleh terus sahaja ke kawasan Raudhah jika orang tidak ramai.

2. Apabila selesai waktu solat fardhu dan solat jenazah (setiap waktu solat fardhu selesai, akan ada solat jenazah), bergeraklah ke kawasan Raudhah dan sambil berzikir dan berdoa agar usaha dipermudahkan untuk beribadat dalam kawasan Raudhah.

Boleh nampak tak mimbar kat tengah-tengah gambar tuh ?

3. Jangan menyelit daripada tepi kawasan Raudhah, kerana sukar untuk mendapatkan tempat. Bergerak  daripada arah belakang Raudhah dan bergerak sedikit demi sedikit ke hadapan, sehingga menjumpai tempat yang sesuai.

4. Apabila sudah mendapat tempat, lakukan solat sunat dua rakaat. Dan setelah selesai, berdoalah diampunkan dosa dan dikurniakan syafaat pada Hari Akhirat. Kemudian tambah laa hajat sendiri.

5. Jangan ambil masa terlalu lama, dan setelah selesai, berilah peluang kepada orang lain untuk membuat solat sunat.

6. Setelah selesai, ikut arus orang ramai bergerak ke hadapan ke arah jalan keluar daripada Masjid melalui hadapan makam Nabi Muhammad SAW. 

7. Semasa melalui makam, berilahlah Salam kepada Nabi Muhammad SAW. Dan kemudiannya Saidina Abu Bakar dan Saidina Umar.

Kawasan Raudhah ini ada ditutup untuk masa-masa tertentu kerana memberi laluan kepada Jemaah Wanita untuk mendapatkan peluang beribadat dalam Raudhah. Tapi aku tak pasti waktunya.

 Kawasan luar Masjid Nabawi selepas waktu solat

Apabila selesai, boleelah pergi mendapatkan tempat di masjid untuk meneruskan ibadat ataupun keluar sebentar untuk makan, atau memberi sedikit ole-ole.

Suasana selepas solat fardhu, di kawasan berpayung 

 Ni laa payung yang ada dalam masjid
Sayang tak dapat tengok time dia buka tutup

 Mula misi mencari kedai makan

Gambar member di depan Hotel Madinah Hilton



Ruang legar di depan pintu belakang (pintu tengah) Masjid Nabawi


8 ngomelan:

All about us :) said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

rindunyaaa kat madinahhh ya allah :')

nanti sampaikan salam buat rasulullah s.a.w ye.

sweet pearl said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

bestnya ipai dapat p sanaaaaaaaaaaa....... *jeles*

Aidil Salleh said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

membaca setiap entry ceritera dari sana sgt merasa best giler...penuhkan entry dgn pengalaman hidup,suasana dan ape yg menarik2 lagi..

Sha said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

beruntungnya dpt jejakkan kaki kat Rumah Allah...time sy ntah bila...

.izzati liyana. said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

seronoknya...! dpt kebahagiaan dan ketenangan kat situ. huu.

me suya said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

sgt teruja..doakan me akan sampai ke sana jua nt

[sutera kasih] said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Mudahan diri ni mampu utk smpai di sana nnti with family, Insya'Allah :')

Rtp Farra Arisha said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

wish can be there too at the young age of mine :) bertuahnya kmu hehe. would like to know more and more stories of you along your presence in madinah...:)

close button
ShoutMix chat widget
Twitter Bird Gadget