Selepas seminggu kembali ke Jubail, Saudi Arabia

March 15, 2012 iPai 2 Comments

Salam

Haa, jauh tak Al-Jubayl tu dengan Mecca. 18 jam perjalanan bas je

Ya aku sudah kebali bertugas di Saudi Arabia. Mungkin agak serabut apabila mula sampai di sini. Tetapi semangat harus diperkuatkan juga. Rindu pada keluarga harus dibendung sebaik mungkin agak tidak mengganggu fokus. (Cewah, ayat tak nak mengaku anak manja).


Tengok, Malaysia punya sistem juga stylo. Automatik lagi.
(Sebab itu juga ada orang kata imigresen kat Malaysia tak ketat)


Hee, macam biasa benda pertama yang tak best adalah mengharungi tempoh menunggu yang sangat lama di imigresen Saudi Arabia. Kalau kali pertama dahulu aku menungg 8 jam untul lepas daripada pihak imigresen, kali ini 4 jam (Half !! but still tulang belakang boleh cramp kalau berdiri 4 jam stret tanpa dibenarkan duduk).


Ok, ni gambar kontroversi. Saudi takde winter cam ni k

Aku sangkakan suhu sudah berubah ke musim panas, tetapi tidak. Masih dalam musim sejuk. Rakan-rakan memberitahu aku, suhu semenjak 2minggu ini sentiasa berubah. Sekejapnya panas, dan sekejapnya memang kena pakai sweater tebal. Itu menandakan fasa peralihan musim sejuk ke musim panas sudah bermula. Dan tidak lama lagi, tata kepada selimut tebal dan sweater, dan say hello to our beloved air-cond.


Kerja pulak makin serabut. Aku terpaksa tinggalkan projek yang aku handle selama 2 minggu. Dan saat aku tinggal itu, merupakan saat-saat yang agak penting di mana isu-isu dalam kerja kami diketengahkan untuk diselesaikan. Dan kini, aku bertungkus lumus membuat kerja 2 projek dalam satu masa. Mencuri masa sendiri pada waktu malam dan tidak claim OT.

Untuk exam certification API 570, aku tarik diri. Persediaan aku sangat kurang dan perkiraan aku tidak cukup untuk membuat persediaan hingga bulan Jun nanti. Walaupun berat untuk melepaskan peluang tersebut kerana memikirkan masa yang mungkin terbuang untuk menanti peluang seterusnya pada bulan Disember, namun aku harus ambil sebagai pengajaran untuk tidak leka.

Pokoknya, semangat aku sangat tinggi sekarang ni. Kononnya sebab baru je dapat melepaskan rindu dengan keluarga minggu lepas. Tetapi persoalan yang biasa orang tanya, sampai bilakah semangat ini dapat dikekalkan ? Heeee

Yang penting, aku target kerja aku dapat siapkan dengan kualiti yang baik, persediaan API dapat dilakukan dengan istiqamahnya dan target buat umrah !!

Oh ye lupa, target nak kumpul duit nak kawin juga. hahahahhaha

2 comments:

ieza ashaari said...

istiqamah.. :)

untuk mendapatkan sesuatu, perlu korbankan sesuatu.. :)

kawin jangan lupa jemput.. hihi..

FR said...

alaa ingatkan gmbar salji tu sngguh di sana, hehe. bru nk puji cantik.