Masa - Penyembuh luka

February 20, 2012 iPai 8 Comments

Salam

Dalam perjalanan hidup seharian, kita tidak terlepas daripada membuat kesilapan. Kadang kala, kesilapan itu boleh menyakiti perasaan orang lain. Ia mungkin menimbulkan rasa kurang senang kepada diri kita, apabila yang disakiti itu adalah teman rapat yang dekat di hati kita.

Alololo, napa adik nanges ni

Bak kata pepatah orang dahulu, terlajur kata tidak boleh diundur, the damage have been done. Pada ketika itu kita rasa menyesal tidak berkesudahan. Malu kepada diri sendiri dengan kesilapan yang telah dilakukan.

Melalui pemikiran yang waras dan rasional, diri ini digagahkan jua untuk memohon kemaafan atas kesilapan itu. Dan mungkin aku terlalu memaksa agar dia akan memaafkan aku dengan segera. Agar aku sendiri pun merasa tenang dengan penerimaan maaf itu.

Namun ia tidak semudah itu. "Berikan dia masa. Kita sudah menyesali kesilapan kita, dan kita sudah meminta maaf. Dan sekarang terserah kepada dia untuk memaafkan. Akan tiba suatu masa, apabila dia bersedia, atau dalam keadaan dia tidak sedar, dia akan memaafkan secara rela hatinya"

Masa - Penyembuh luka

8 comments:

me suya said...

kadang2 mmg kena amalkan lets bygone be bygone. InsyaALLah, hidup lebih selesa tanpa dendam dan seangkatannya

me suya said...

kadang2 mmg kena amalkan lets bygone be bygone. InsyaALLah, hidup lebih selesa tanpa dendam dan seangkatannya

senyumSOYA said...

^^

wanie_mn said...

btul tu. slalu dgr dlm drama "luka mmg dah hilang tp parut lama ada lagi" ;p

yep. agree. masa tu akan buat kita tenang sendiri kadang-kadang. bagi masa, insyaAllah akan reda.

Hanie Dew said...

tak bole jgk nak salahkan org tu tak memaafka kita onthespot. macam kata ko dlm entry ni. masa penyembuh luka. mgkin kesalahan tu susah utk dia lupakan begitu saja. tunggu dan lihat saja.

IPAI, MINTA MAAF JGK SBB LAMA X JENGUK IPAI HUHU :))

Anonymous said...

adakah ini berkaitan dengan topic perbincangn haritu?