Catatan perjalanan Ke Madinah Kota Bercahaya Bah. 1

February 08, 2012 iPai 7 Comments

Salam

Sori sangat buat yang menunggu. Boleh je nak taip dulu baru nak post pasal benda ni. Tapi boleh lak ngada-ngada nak buat spoiler dulu baru nak post kan. Sebab excited betul.

Pertamanya, aku tak sangka yang aku akan sampai ke Madinah. (Perhatian ye, adab n tingkah laku kena dijaga di Madinah, sama macam Mekah, kerana Nabi Muhammad SAW, memberi amaran keras terhadap yang membuat binasa di kawasan Madinah). 

Lawatan ini adalah anjuran Kelab Rakyat Malaysia Jubail (KRMJ, yang anjurkan Festival Malaysia hari tuh) dan kos untuk menyertai aktiviti adalah 250 riyal sahaja (lebih kurang RM 200).

Perjalanan daripada Jubail ke Madinah mengambil masa selama 14 jam perjalanan (serius lama), tapi mungkin aku tak berasa terlalu lama, sebab tidur hampir keseluruhan perjalanan kerana pada hari sebelumnya terpaksa overtime selama 4 jam, selama seminggu. Tersangatlah penat.

Disebabkan cuti hujung minggu di Saudi Arabia adalah pada hari Khamis dan Jumaaat, maka perjalanan kami bermula pada pukul 6.00 PM (sesudah waktu Maghrib, 5.15 PM) pada hari Rabu. 

Dalam perjalanan ini, hampir penuh satu bas (mungkin dalam 36 orang) dan hampir separuh daripada rombongan adalah se-syarikat dengan aku. Ada daripada yang mereka ni pernah pergi dan juga ada juga kali pertama.

Pada mulanya aku berniat nak join rombongan ini sebab ingin bersiar-siar. Ye la, seronok dapat tengok tempat orang kan. Tapi terima kasih kepada AJK KRMJ yang mengingatkan pada awal perjalanan, untuk pasang niat, beribadat di Masjid Nabawi. Itulah tujuan utama rombongan ini dibuat juga.

<Skip cerita dalam perjalanan k. Kami berhenti kira 3-4 kali untuk berhenti ke tandas dan mengisi minyak bas>

Selepas solat Subuh di perhentian RnR, perjalanan 1jam seterusnya akan sampai ke Madinah. Dan digalakkan (berdasarkan buku panduan 'Pembimbing Ke Tanah Suci' hasil Haji Wan Moh Nor) bila sampai ke Madinah untuk pergi ke Masjid Quba dan solat sunat dua rakaat di situ dalam keadaan berwudhu sebelum masuk ke Madinah. Pahalanya adalah sama seperti pahala melakukan umrah. (tak dapat, sebab terkentut)

Geng satu company di Masjid Quba

Setelah selesai solat, kami diberi kebebasan untuk berlegar di sekitar masjid sambil bersarapan, sambil membeli kurma dan sambil menunggu tour guide kami Ustaz Syafiq (pelajar tahun kedua Univerisiti Madinah)


Kawasan kedai sekitar Masjid Quba

Suasana di sini memang ramai dengan pelbagai bangsa. Berbagai ragam juga. At least tak macam Jubail, bila tengok kami, mereka ingat kami Filipina, tapi di sini, bila tuan kedai nampak kami, semua perkataan Melayu yang dia tahu, dia akan sebut. Contoh, "Belilah", "Sepuluh riyal sahaja", "Macam2 kurma ada". 

Tag kedai yang macam kat Malaysia

Apabila Ustaz Syafiq sampai, kami pun mula bergerak, dan destinasi pertama kami adalah Masjid Qiblatain (Masjid 2 Kiblat)

Aku dan Masjid Qiblatain

Sama maksud dengan nama masjid ini, inilah dia tempat berlakunya turunnya wahyu di mana arah kiblat ditukarkan daripada Masjid Al-Aqsa kepada Masjidil Haram. Di mana, semasa turunnya wahyu tersebut, Nabi Muhammad SAW sedang mengimamkan solat, mendapat wahyu. Dan ketika itu, Nabi Muhammad SAW, berpusing sebanyak 180 darjah, dan bergerak menerusi jemaah sehingga ke barisan terakhir. Dan ketika itu, baris pertama menjadi baris terakhir dan baris terakhir menjadi saf pertama dalam solat tersebut.


Geng budak bilik berlatar belakang Bukit Uhud

Destinasi kedua kami adalah ke Bukit Uhud. Dan disini, kami diperdengarkan kisah perang Uhud oleh Ustaz Syafiq. Di mana dalam perang ini, tentera Islam kalah kerana pemanah ingkar dengan perintah nabi, untuk kekal berada di bukit memanah walau apa pun berlaku.


Bukit memanah


Pemandangan daripada bukit memanah
Kawasan lapang di dalam gambar itu adalah kawasan perkuburan orang Islam yang mati syahid dalam perang Uhud. Di sinilah kuburnya Saidina Hamzah

Dalam pukul 10 lebih, lawatan kami pon tamat, dan kami semua naik ke bas untuk bergerak ke hotel penginapan. Dan berapa untungnya kami, hotel yang ditempah sangat berdekatan dengan Masjid Nabawi. Haa, berapa punya dekat ? Keluar daripada bangunan hotel, dalam 30-40 langkah, dah sampai gate Masjid Nabawi. 


Bersambung nanti boleh tak ? 

7 comments:

Hanys Najib said...

Siyes nmpak seronok sgt! Nak sambongan, cepat! :p

Ezad Skytech said...

alangkah bestnya kalau dapat jejakkan kaki kat sana...:D

#hee..cepat la sambung..(^^,)

me suya said...

seronoknya Ipai..hopefully me boleh sampai ke sana jugak guna duit sendiri..share la lagi Pai~

bestnya tengok trip ipai nie . . setelah lihat..ima nak pasang impian juga tuk sampai si sana dengan family..jaga diri yer di negara orang..:)

_________________________
I added cool smileys to this message... if you don't see them go to: http://s.exps.me

disini tersedia mcm2 korma. hehe.

encik ipai buat apa kat sana? kerja? err, sorry tertinggal. 4 bln tak on blog. ingat sy lg? hee.

me suya said...

Alhamdulillah. dengkinya dengan ipai..sebab best je tgk ur pics sumer2...

Btw, ipai... Jom kita saving.. me agree with u..Sbb tu prefer menabung drpd meminjam..Susah.. Kalau boleh me mmg nak elakkan drpd berhutang.. 8bulan bekerja.. Alhamdulillah.. Saving is constant~

Myra Arshad said...

rindunyaaa kat madinah ya allah :')