Kawan saya sejak daripada tadika

June 17, 2009 iPai 11 Comments

Salam

Penah tak korang terfikir, siapa kawan-kawan korang yang paling lama korang kenal? Dan, sudah berapa lama korang mengenali dia ?

Mungkin yang paling lama yang korang akan kenal adalah, sejak lahir dan kenal sebab 'baby incubator' korang sebelah menyebelah (Ada ke nie ? Mula nak tipu laa tuh)

Jadi, saya (wah 'saya' ..) nak cerita tentang kawan saya, yang paling lama saya kenal (setakat yang saya ingat laa) iaitu sejak daripada tadika. Namanya ;

Izyan Nazihah

(Warning : Post panjang)


Ya, kami satu tadika, iaitu tadika Murni yang terletak di Paroi (kereta,20 minit daripada rumah). Tadika ini menarik sedikit sebab, kelas mula pagi sampai petang. Siap ada 30 minit tidur petang, mandi, dan minum petang. Syok woo.

Masa tadika, saya tak berapa nak ingat perkara tentang dia. Yang saya ingat ;
1. Saya panggil dia 'Jihah' (Skrang nie panggil Izyan)
2. Dia sangat pandai mengaji time tuh (terer woo, orang lain baru Qirati buku 3 (aku laa tuh) , dia dah Qirati buku 5 dan nak dekat habis pun)
3. Rumah dia dekat dengan rumah baru saya (pindah rumah baru .. rumah yang sekarang nie laa)
4. (Rasanya..) Saya perasan yang diri saya ini adalah 'boyfriend' dia (ahaaha .. part ni memang kelakar sikit .. ala budak-budak kan)

Yup, itu saje yang saya ingat. Saya tak pernah ingat yang kami pernah bermain sama-sama atau duduk dalam kelas sama-sama dan lain-lain lagi. Semuanya hilang kot.(kene brainwash)

Kami bersekolah rendah tempat yang berbeza. Dia di Paroi (baru tahu tadi .. haha) dan saya di area Senawang. Jadi masa sekolah rendah, kami dah macam tak kenal, tak rapat, dan tak cakap, walaupun keadaan kami,

"Haa, rumah yang itu, rumah kawan yang aku kenal sejak daripada tadika"...


Sekolah menengah, saya berada di sekolah biasa dan dia berada di antara sekolah elit Seremban .. uhuh .. Di situ, Izyan telah berjumpa dengan kawan sekelas saya semasa sekolah rendah pula iaitu Rasyiqah ... Dan keadaan kami masih,

"Haa, rumah yang itu, rumah kawan yang aku kenal sejak daripada tadika"... Sehingga ...

Pada satu hari saya bertanyakan kepada Rasyiqah tentang Izyan .. Owh rupanya mereka kawan baik (kawan baik sejak sekolah di situ .. baru tahu beberapa minggu yang lepas) .. Maka, dapat laa connection sikit-sikit .. tak banyak pun ... (masih macam orang tak kenal)

Lepas PMR masing-masing dapat result ok, dan dapat masuk SBP ... Saya masuk Sekolah Menengah Sains Seremban (SASER) dan Izyan masuk Sekolah Menengah Sains Muar (SAMURA)... Dan, (dengan bunyi yang sangat bersejarah), dari situ laa, kami dapat berhubung balik seperti seorang kawan .... melalui, surat menyurat (aiseh, macam zaman dulu kala laa plak, main hantar-hantar surat) ...

Kami bertukar-tukar cerita mengenai sekolah kami dan juga perkara-perkara yang kami tertinggal semasa 'perpisahan' sementara kami ... hahha (ntah cam na ntah leh stat hantar surat nieh .. Bedal men hantar je kot ...) Best weh .... Nak tahu apa yang best ?? Best bila nama kita diumumkan kat dalam Surau sebab dapat surat ... hahahah ... rasa cam ... ntah .. famous sekejap kot ... hahahah

Dan dalam salah satu suratnya, saya pernah mintak gambar masa kami tadika .... (gambar masa kecik memang comey .. hahah) .... dan, bila saya nak pulangkan balik, surat tu tak sampai kat dia ... Waaa ... Sori Izyan, sebab hilangkan gambar tuh .. ni mesti cikgu HEM ko amek nie ...

Dan selepas SPM kot, saya dan Izyan dijemput untuk ke majlis tunang akak Rasyiqah (tunang kot ..xpasti) .. dan pada ketika itulah, pertama kali kami berjumpa dan bersemuka (aka face to face) semula .. hahah .. bayangkan, sejak daripada tadika sehingga saat itu, baru dapat jumpa face to face .... hahha ...

Suasana yang seakan-akan jejak kasih (cea,cea, kononnya laa) .. dan pada mulanya, memang malu-malu kucing sket (saya malu dengan perempuan .. almaklum laa, SASER, all boyz skool) .. dan pada waktu itu, saya perasan, mata dia sangat cantik ... warna coklat .. bukan warna hitam tau (saya ada ability tengok warna anak mata dari jauh, kalau anak matanya warna lain laa) ...

Dan sejak dari itu laa kami kawan balik ... kami bertiga jadi rapat .. mak-mak kitorang memang saling kenal-mengenali pun ... Time cuti je jumpa ... lepas tuh jalan-jalan ...

Ada sekali tuh, kami keluar secara senyap ke Melaka ... hahah ... part tuh, memang macam-macam berlaku ... ada kisah trauma laa ... kisah kene saman laa ..ahahha.. dan kisah-kisah melawat muzium-muzium ... (Best tau, sebab dulu bila pergi dengan family masa kecik, tak paham apa pon, dan korang pergi balik dengan rakan-rakan, untuk bersuka ria sambil mempelajari sejarah .. kononnya) ....

Buat masa sekarang, Izyan, di UPM dengan Kejuruteraan Awam dan Rasyiqah di UTM dengan Perancang Bandar ..... huhuh ... dan kami menjadi kawan yang sangat rapat ... yang bestnya, bila ada satu argument, di antara kami mesti ada yang nak menyokong dan ada nak melawan .. So, macam best laa kalau nak argue ... (Part ni yang saya paling suka ..)


Gambar ni, Rasyiqah edit .. dan saya tumpang host gambar ini dari Izyan .. hehe
(waa .. kasut aku yang nie laa yang dah tak leh pakai tuh .. kenangan seh)
Izyan & Syiqah ... Korang memang best ... uhuh ... Walaupun kita jarang bermesej dan jarang bertelefon (berapa kali ntah si Rasyiqah telefon, aku tak angkat .. hahaha), korang memang sangat memahami ... Thank you to both of you ... uhuhuh ... kepada sesiapa yang berminat kepada mereka berdua ni, mereka sudah berpunya .. hahah

Post ini adalah balasan daripada post Cik Izyan ... Sila tekan sini untuk baca post tersebut ... Trimas
Dan kepada Rasyiqah, jangan jeles ye ..





11 comments:

aaaaaa..ipai...lawak r..dan terharu..huhu...thanx..you r my very bestest and the most coolest friend ever..saaaayyyaaannggg ko..

oh ye..merah2 muke ak bace entry ko ni ha..hahahhaa..segan babe..

iPai said...

merah2 .. naseb baik aku tak nampak .. hahahah ... tak yah segan2 ... hahaha ... nie kalo syiqah baca nie, mesti jeles ... hahahaha

harus buat tuk die satu. hahaha.

iPai said...

hahah ... nanti2 laa .. hahah

nikillas said...

wah.. berjele entry.. berpinau mate.. hahoho...

iPai said...

hahah ... tu laa pasal ... nanti jg court n hadi elok2 yer .. ... hehehe

ladysheqa said...

aku single ahhhh..
tak aci, ko tak promote member.

ijat said...

"Nak tahu apa yang best ?? Best bila nama kita diumumkan kat dalam Surau sebab dapat surat ... hahahah ... rasa cam ... ntah .. famous sekejap kot ... hahahah"

Part ni aku suke..tym ade surat smpai..abes havoc satu surau..
hahahaha

iPai said...

yup2 ... mmg best r .. uhuh .. ko ni takde blog ke ?? follow org punya je ke ?

Tea Dno said...

haha yes! berjaya baca sampai habis.

huahh. tea ade member dari tadika sampai matriks tetap jumpa. LELAKI. hahah. tp tak rapat, kalau jumpa mesti gaduh.

p/s: masa kecik penah tampar dia kt tadika. huahuahua.