Movie Review: Kongsi (2011)

May 18, 2011 iPai 6 Comments

Salam


Lu langsi, lu mati

Beberapa hari lepas, aku tengok cerita ni. Uhuhuh, tag cerita ni lagi aku ingat, berbanding nama tajuk cerita ni, 'Lu langsi, lu mati', yang aku paham maksudnya, 'You show off, you die'.

Jadi, ceritanya berkisar, pembunuh upahan, Temulak (Sam) yang diarahkan membunuh orang-orang gangster di KL.

Aku dengar, ramai yang bagi rating rendah cerita ni, even banyak juga yang komplen pasal jalan cerita yang takde klimaks, ada isu yang tak selesai di akhir cerita dan cerita tergantung. Tapi bagi aku cerita ini memang bagus.

Haa, kenapa aku kata bagus:

Bagusnya sebab, tak pernah tengok cerita aksi komedi Malaysia sebagus ni. Aku tak tahu la, bagusnya datang dari Pengarah ataupun pelakonnya, tapi memang komedinya jadi. Korang tengok trailer dia pon dah boleh gelak-gelak kan ?

Haa, kenapa orang lain kate tak bagus (aku tak kata ek):

Macam aku bagitahu kat atas tadi, cerita ni takda klimaks, ada isu tak selesai di akhir cerita dan cerita tergantung. Takda klimaks sebab dynamic cerita ni kejap naik, kejap turun. Kejap aksi, kejap cool balik. Last-last takda klimaks. Uhuh. Maybe, klimaks yang dibuat tak terasa sebab dibandingkan dynamic yang turun naik, tidak terbanding dengan klimaks (maksudnya kita tak dapat detect klimaks tu yang mane satu).

Ada isu selesai di akhir cerita dan cerita tergantung, di sini adalah, banyak isu-isu yang tak diuraikan. Macam, sebab-sebab Temulak (Sam) kena bunuh orang-orang gangster tuh semua, kenapa dia belajar Tomoi kat Thailand.

Haa, itu semua orang kate, dan aku sarankan korang tengok cerita ni. Untuk mengelakkan perasaan tak best pasal orang lain kate tak best tuh, korang kena datang ke panggung wayang dengan hati dan minda yang kosong dan rilex. Kalau fikir macam-macam mesti tak best. Hehehe. my rating;

7/10

6 comments:

mye said...

mmg best pn citer tu tp ttp nk tgok nur kasih..
coming soon..
hehe

iPai said...

wah2 ... nur kasih kot ..

putra87­™ said...

Nur kasih baru kua kot arini.. huhauahuaa.. sbtu ni nk p tgk... yeaaaa

tapi bg saya tak best sebab expectation lain kot. dan tido terus bila bosan.hehe.. so,so..oklah...

iPai said...

putra ~ hang mmg minat nur kasih kan ..

put ~ mak ai .. sampai tido ke ..

Myra Arshad said...

tak suka ending dia. hampeh. hehe.