Nuffnang ads

Jiran Terbaik ♥ S U T E R A K A S I H ♥

Wednesday, September 14, 2011

Persekitaran memang mempengaruhi kita

Salam

(Sebelum baca, sila baca dalam ton suara biasa. Aku tulis dalam keadaan tidak marah ok. Cool je) 

Persekitaran seseorang insan memang akan memberi kesan terhadap personaliti insan tersebut. Tidak kiralah, persekitaran itu merupakan dalam bentuk objek bukan hidupan dan objek hidupan. Itulah yang selalu aku fikirkan. Aku sentiasa risau dengan bad habits yang aku ada dan orang sekeliling ada. Kerana aku merasakan, bad habits ini perlu dihentikan seboleh mungkin supaya tidak dijangkiti kepada orang lain.

Adakah persekitaran insan yang berada di sekeliling kita yang menjadikan kita berperangai sebegini ?

Dan pernahkah kita tanya pada diri sendiri mengenai perangai buruk kita, yang menjengkelkan orang lain ?


Untuk pertahanan, aku sendiri tidak sedar bad habits aku yang dapat menyakitkan hati orang lain. Walaupun orang lain ada mengatakan, kawan-kawan kita sepatutnya menerima baik dan buruk kita. Tapi adakah itu cukup memberi lesen kepada korang untuk terus bersikap buruk kepada orang lain ? Membuang sesuatu yang memang sebati dalam diri kita memang sukar, tapi aku percaya kalau kita sentiasa cuba, kita boleh berjaya melakukannya. 


Contoh yang aku selalu fikirkan;
Bayangkan orang yang jaga kauter pertanyaan, dan kat belakangnya ada satu banner cara nak sapa pelanggan dengan betul (senyum, sapa, jawab dengan berhemah). Dan bila korang memerlukan khidmat mereka ini, tiada satu pun yang amalan daripada kat banner tuh yang dia buat.

Adakah dulu dia pernah buat, tapi disebabkan jumpa dengan pelanggan yang tidak bersopan santun dan dimarah teruk,  dia tidak amalkan cara sapaan yang betul tuh.

Inilah yang aku maksudkan bad habits telah berjangkit. Daripada seorang pelanggan kepada seorang yang berada di kaunter pertanyaan dan kemudiannya kepada semua orang lain. Jadi lepas ni siapa nak cakap baik-baik bila tanya kat kaunter pertanyaan. 

Mungkin ada yang fikir remeh-temeh. Tapi bila memikirkan adik korang atau anak korang akan kena balik, apa yang korang rasa. 

P/S;
- Syaza rasa persekitaran blog agak suram sedikit sebab ramai adik-adik dah masuk belajar kat U balik untuk semester baru. Hee. 'Jangan bersedih ye Cik Syaza, kami ada sahaja di sini'
- Terima kasih kat Jue yang membuat post menarik. Korang kena baca post kelakar tuh ok

28 ngomelan:

Acik said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

memanglah bad habits tu senang berjangkit. aparah! :(

najihah sahami said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

setuju tu ipai..org duk kaunter ni kena kuatkan semangat hipokrit tu. walau sedih atau datang bulan camane pun kena jugak cakap pelan2. uish....seksa kejap. haha

Bro ahmad said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

macam tu yea ipai..bad habit susah ke nak ubah..macam2 ada ni ehh

Diana @ bilakukatacinta said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

tp kan..yg duk kat kaunter tu..memaglah terkadang pernah kena ngan customer yg banyak songeh,tp jgnlah balas dendam pd yg tak bersalah lg suci mcm daku....

merahitujambu said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

biasa yang berblog ni studentkan..kan...jadi riog dh masuk belajar jarang2 laa berblog

Aimifiqa said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

setuju sangat. bad habits susah

[sutera kasih] said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

bila bc contoh tu baru sy faham apa ipai cuba nk sampaikan..sy mmg slalu kena, kalo berurusan kt kaunter, msti dpt mkcik garang yg tak reti nk senyum huhu...bad habit mcm yg ipai ckp tu mmg mudah berjangkit..tak pasal2 org yg tak tau apa2, terkena tempias huhu


yup ipai..adik2 semua dh masuk kuliah..dan sambung ke peringkat yg lebih tinggi..tinggal la sy sorang kesunyian huuhuhu

pengemis Cinta~ said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

betul tu.persekitaran antara faktor yang mempengaruhi hidup seseorang...kena berfikir sejenak bila baca contoh tu.hehe;)

teha said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

persekitaran mmg cpt nk mempengaruhi seseorg.. so , kite kena laa hati2 lps nie.. hehe

Hanie_Dew said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

bad habits jugak boleh buat kite jadi rotten. macam hari hari dikelilingi bende buruk kan. kite pun jadi buruk gak.

jadi berfikir sebelum bertindak.pilih tindakan yang menguntungkan kedua dua pihak.

kalau kite baik ngan orang, orang mesti baik balik ngan kite kan. ni je la prinsip yang aku pegang selama ni.

siti kektus said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

biasa dah kena. hukhuk

bila masa dia senyum tak tau lah. aish.

Yumida said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

as an ordinary human...semangat kita umpama hangat2 tahi ayam...

bg sesorg yg tergolong amazing human...jiwa yg kental...semangat yg membara...telus bekerja...tiada istilah bad habits berjangkit. kita yg meletakkn di mn kedudukan diri kita antara 2 gol ni..sekadar pandangan shj..

anismelon said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

kalo dah sebati cene la na ubah bad habit toh..weee..leh ubah tapi take time le..

SoLy SoLicious said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

mkcm sindrom la eh..

Ummi_R❀salici❀us said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

payah uwh nak dapat kawan terima baik buruk kita..selalunya bila nmpk yg buruk terus pegi...kawan terbaik adalah family sendiri :)

Shaherah said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

memang mempengaruhi.. shera sokong.. shera pernh kerja jadi cashier au.. Memang pagi2 tu mood ok jek.. senyum manjang.. bler dpt satu customer yg mcm tak reti nak sabar.. die membebel cakap kte buat keje lambat.. then bler dah macam tu terbawa bawa.. customer tak bersalah pun shera malas nak layan.. >.<"

Jue said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Agak agree dgn pdpt ipai tu. Kekdg pgaryh sekeliling mmainkan peranan tp at the end tpulang pd org tu. Dulu aku pnah kja cust service. Plg bengang 1st call dah kna marah kaw2. Memula tu cam bengang gak tp akn cuba rid off cpat2 sbb kesian ngan nxt customer yg xtau pe2 tkena tempias.

iPai said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Aciktu laa senang berjangkitkan ?

iPai said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@najihah sahami
opss ... betul tuh .. cabaran betul wanita2 ni kan ..

iPai said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Bro ahmad
susah tapi boleh cuba ubah kan

iPai said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Diana @ bilakukatacinta
yup .. macam tuh laa keadaannya .. hee

iPai said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@merahitujambu
betui2 .. setuju2 .. masing2 dah ada komitmen lain dah

iPai said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Aimifiqa
betui2 .. bad habits ni susah nak kawal ..

iPai said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@[sutera kasih]
eh jangan sunyi2 .. dah tgh cari 50 kawan baru tuh ..

hee, syaza paham kat contoh je ek .. hee, tak pandai saya explen2 ni ..

iPai said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@pengemis Cinta~
sori kalau terkasar kat contoh situ ye ..

iPai said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@teha
betul2 .. kena laa hati2 dengan persekitaran kita ...

iPai said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Hanie_Dew
wah betul laa hanie .. kalau benda baik kita wat mesti orang baas yg sama kan ?

iPai said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@siti kektus
dia senyum masa jemput pakwe .. kan ?

close button
ShoutMix chat widget
Twitter Bird Gadget