Pantang pasal Lambang USM yang korang patut tahu

January 04, 2011 iPai 8 Comments


Salam

Haa, ni yang aku pantang ni. Nak tau kenapa pantang, pantang pasal benda yang semua orang patut tahu, tapi tak tahu. Maka, aku mau kasi tau ... Ia berkenaan pasal lambang USM .. Tak silap aku, setelah USM mendapat status APEX, USM telah membuat rebranding dari segala benda. Daripada staff akademik, staff sokongan, pelajar (tu pasal kita punya assignment makin berlambak) hingga ke imej korperat USM.

Maka ketahuilah lambang USM yang ini, adalah lambang USM lama


Dan inilah lambang USM baru

Aku kasi large sket bagi korang nampak k ? Haa, diorg duk kata tak de beza. Sekarang ni, dah ada kat dalam satu page yang sama, mari kita wat contest (aku mula laa dah gile contest2 ni), sapa dapat teka perbezaan dua lambang kat USM baru dan lama. Maka, yang anta essemen tuh, tolong laa letak lambang USM yang baru, ok ?
Lagi satu nak kongsi pasal lambang-lambang ni kan, kalo kita lihat pada lambang yang ada pada universiti lain, USM sahaja ada logotaip. 
Tengok kat lambang-lambang tuh ek
Nak tau logotaip tuh apa, logotaip tuh yang ini;

aku sendiri pon tak pasti, bilanya nak guna logotaip dan bila nak guna lambang. Tapi yang pasti, bila lambang ada, logotaip mesti ada. dan logotaip boleh stand alone tanpa lambang.

8 comments:

Aieda Adnan said...

ooo..so, bezanya kabur ngn x kabur je r ea

-apis- said...

lan rabun,sbb tu x bpa nk clear..
proud to be in USM..

iPai said...

heheh ... yg ade org bgtau aku, pasal die bunga raya punya warna kuning n banner (kami memimpin) tuh .. colour code purple pon ditukar .. so tu je kot yg aku tau ..

da grad baru saya tahulah!! hehe,, btw saya suke logo USM!! i LOVE USM!!

iPai said...

logo USM rowqs wuu !!

Unknown said...

BERGUNA TOI LOGO NI BILE NK WAT REPORT..HEHEHE

Tea Dno said...

woah. gitu ekk. xpenah tau.

Mr.Superman said...

bangga la tu?haha..bgs la.klu aku naib counselor USM kn,da lme aku bg award kt ko. :D haha