Jaga-jaga kertas A4 di Malaysia ada bahan kimia yang boleh memandulkan

February 06, 2011 iPai 10 Comments

Salam

Apa punya tajuk laa ni.

Haa, sekarang ni semua orang duk mencanang pasal Green. Bukan kaler hijau green tuh, tapi konsep green/ hijau. Antara konsep hijau yang boleh diamalkan adalah mengurangkan penggunaan beg plastik. Yaa, yang ini mesti ramai dah perasan pasal hari tanpa plastik di negeri masing-masing. Ada yang buat hari Rabu sebagai hari tanpa plastik, dan ada yang pada hari Sabtu.

Bagi di Pulau Pinang, hari tanpa plastik ini adalah pada setiap hari, yang merupakan perintis kepada hari tanpa plastik. Isnin sampai hari Ahad dan kemudian diikuti pada esoknya hari Isnin. Setiap hari adalah hari tanpa plastik. Ini bermakna, tempat shopping yang join kempen ini akan meminta korang membayar RM 0.20 bagi setiap penggunaan plastik yang korang guna untuk membeli barang. (Info lagi, klik sini)

Aku pernah nak shopping kat PDI, bila nak bayar, casher tanya, "Nak plastik beg, bayar 20 sen atau encik ada beg sendiri?" Glup .. Aku tak bawa apa-apa beg, maka kenalah bayar 20sen.


Ok. Itulah usaha pihak pentadbiran dan kerajaan yang buat. Dan apakah peranan kita dalam kempen ini, adalah menyokong dan membuat sedikit usaha yang boleh mendokong matlamat ini. Yaa, walaupun usaha kecil, tapi bila dibuat beramai-ramai, kita akan dapat mengubah dunia.

Cara yang aku cadangkan ini sesuai kepada pelajar-pelajar. Pelajar sekolah rendah hinggalah pelajar Universiti. Dan yang mana boleh amalkan, popularkan ia dalam kalangan rakan anda untuk menyokong kempen hijau ini.


Ini adalah kertas lebihan yang aku dapat daripada pihak HEP untuk diagihkan kepada pelajar kelas aku. Semua kawan-kawan aku dah dapat, jadi lebihan kertas ini aku simpan.

Bila dilihat pada belakang, setiap muka surat ini, ada mukasurat yang kosong dan masih bersih tanpa contengan.

Kemudian, dapatkan apa-apa klip kertas yang korang suka. Murah je benda ini. Kurang daripada seringgit je pun. Kalau nak yang cantik-cantik punya pun boleh juga. Amik yang ada butterfly dan bunga warna-warni pun boleh. Asalkan korang suka.


Haa, bila dah tebal-tebal tuh, korang conteng laa ikut suka korang. Nak melukis ke, nak buat note ke, semua boleh dah. Dah la korang jimat duit beli buku dan kertas, korang juga telah selamatkan pokok-pokok yang ditebang untuk kertas.

Kalau 10 orang buat macam ini boleh selamatkan sebatang pokok, bayangkan satu sekolah yang ada seramai 6000 orang melakukan benda yang sama. Dah 600 pokok sudah diselamatkan. 

Haa, kan berbaloi-baloi tuh. Selamat mencuba

10 comments:

Abu Zafran said...

good info...lik3 it..tq yer

Salam new blogger

nice blog...hehehe

jom singgah blog saya

http://zubir5588.blogspot.com
\segala komen dan cadangan adalah amat dialu-alukan...tq

Aieda Adnan said...

so, pe kaitan ngn kemandulan?..haha

iPai said...

statistik menunjukkan, tajuk yang pelik walaupun tidak berkaitan dengan post, sangat cepat untuk menjadi hot ..

Unknown said...

ipai wat suspen je...tajuk nk gempak..ngeh2...:P

iPai said...

ops .. sowi husna

Bunga said...

betul2..bunga pom selalu wak cam 2..

iPai said...

wah .. bagus bunga .. teruskan ..

betul!! sy pun buat camtu utk latihan maths :D

iPai said...

wah .. bagus amanina .. ajak kawan2 skali buat

xtau la apasal blh smpai d entry ni haha..

bgsnya kalo semua rkyt malaysia punya sikap mcm ipai..selamat pokok2 huhu

btw, feed blog ipai still problem..xdpt update setiap kali ipai post entri baru huhu..so sy remove dh feed rss tu, sy tukar ke bloglist khas..