iPad Apps: Menjadi composer lagu dengan GarageBand

June 16, 2011 iPai 6 Comments

Salam



Kepada peminat dan genius dalam bidang muzik, dalam erti kata berbakat dalam pelbagai alat muzik dan mampu mengubah lagu, atau pun tidak salah juga kepada yang baru nak berjinak dalam bidang muzik, korang kena cuba apps ni dalam korang punya iPad, iPod atau pun iPhone. 


Dalam apps ni terdapat elemen muzik gitar, drums dan juga boleh masukkan suara dalam track yang kita gubah. Maka, sebab tu aku kata dah macam composer. Jadi, korang try jelaa masuk-masuk bunyi dengan sedikit knowledge yang korang tahu.



Mane tahu silap-silap, lagu tuh best untuk didengar, boleh laris dan dijual. Haa, kayo pak cik macam tuh. Aku yang tak terer sangat dalam bidang muzik ni, hanya berjaya try drum je. Huhu. Lagipun, aku rasa kalau aku masuk band pun aku akan pilih drummer. Wuhuuu. Jadi ni interface untuk drum, dan bunyi-bunyi seangkatan dengannya.


Gambar kiri - ada satu set drummer tuh adalah tujuan untuk memberi tahu jenis drum yang sedang digunakan.
Gambar kanan - ada pelbagai jenis set kecil daripada set besar yang available. Kalau tengok kat gambar tuh ada 8 jenis bunyi.
Petak tengah - yang ni adalah untuk meletakkan jenis drum yang available kat kanan tuh, ke dalam set bunyi.

Di petak tengah ini terdapat 4 penjuru bunyi yang mempunyai 2 pasang. 1 pasang atas bawah, untuk kuat dan lemah. Jika kita letak alat muzik kat bahagian atas, kuat laa bunyi muzik itu berbanding set yang berada di bawah. Pasang yang satu lagi adalah kanan kiri untuk bunyi komplex dan simple. Kalau set bunyi ada di kanan bunyinya akan complex dalam rentak beat yang ditetapkan daripada set bunyi di bahagian kiri.

Cari iPad Apps lain dalam blog ni

6 comments:

Unknown said...

abang gua pakai macbook, ada garageband gak(built-in kalo xsilap), dia cakap benda ni mmg menarik, boleh compose dan buat ringtone utk iphone ;)

iPai said...

yup2 .. style kan software ni .. aku dah jatuh ati kat brand apple ... waa ..

Unknown said...

hahaha bahaya2, costing kot, macam abg wa, mmg kearah tu, mac dekstop, time machine, iphone.. mybe sebab dia designer, orang kata mmg kearah product apple..hehe

iPai said...

tu laa pasal cost ... design pakai apple bes ek ?

Anonymous said...

ko memperkenalkan bende2 yg buat aku xfocus tau x???

iPai said...

hahah ... bagus laa tuh kan .. nanti ade org nak baca .. hheheh .. ko kene try weh .. serius dah macam software composer ..