Jom Berbloglist Express bersama ....

June 28, 2011 iPai 11 Comments

Salam

Jom Berbloglist Express bersama Syuxer

Ini lah frasa pertama aku sampai ke blog ini. Berbloglist Express dengan rakan-rakannya. Aku sendiri tidak berapa pasti bagaimana dia memilih blog untuk segmen ini. Tapi aku pasti, mesti ada satu segmen khas yang dibuat untuk mengumpul list blog ini. Rasanya kalau korang nak berkenalan dengan blogger lain, ini merupakan salah satu cara yang korang boleh cuba untuk mendapat ramai kenalan.

Link
Tuan kepada Gerbang Maya Melankolia Segar ini membuatkan aku tertanya lagi, 'Apakah maksud 'melankolia' ini?' dan 'Manalah dia dapat perkataan ini?'. Search kat Google, result apa-apa ntah dia bagi. Maka kena laa cari Kamus Dewan Online, untuk mencari maksud. Gigih sungguh aku.

Dan yang lagi aku bertambah pelik adalah maksdunya;

"(Ubat) penyakit mental yg ditandai oleh keadaan murung atau rasa sedih yg amat sangat dan berpanjangan."

Mungkin dia sendiri mempunyai fahaman sendiri bagi maksud perkataan tersebut.

Aku sendiri masih tak kenal En. Syuxer ni sepenuhnya. Mungkin sebab dia sangat-sangat busy dengan blognya. Dengan berbloglistnya dan dengan update setiap hari. Aku sendiri pun tak dapat catch up post dia yang terbaru. Lagi pun, pembacanya ramai. Maka sebab itu laa, update-update baru diperlukan.

Dalam Berbloglist Express ini juga aku belajar tentang tools yang digunakan untuk menganalisis bloglistnya. Tools yang yang digunakan itu adalah;



Jadinya dia mempunyai cara tersendiri untuk naik dan dia membawa orang lain bersama-sama dengannya. Dan ini menyedarkan aku bahawa kalau korang blogger nak naik, korang tidak boleh naik hanya dengan usaha seorang diri. Cara yang terbaik adalah menarik kawan-kawan kita untuk naik bersama-sama.

Tak salah untuk naik dengan hanya usaha diri sendiri, tetapi korang perlu mengambil kira banyak faktor untuk naik ke atas dan ia mengambil masa yang lebih panjang untuk sampai ke peringkat atas. Dan untuk itu juga, korang perlu bekerja lebih keras daripada biasa.

Apa pentingnya berada di atas ? Aku tidak bangkang kepada individu yang mahu menjadi terkenal sebab ada di antara kita memerlukan perasaan itu, maka kita tak boleh salahkan sifat semulajadinya itu.

Jadi apa yang pentingnya berada di atas ?
"Aku nak korang dapat baca apa yang aku fikirkan, apa yang aku faham, supaya apa yang aku lalui ini, kau pun dapat merasakan juga."

Aku tidak boikot blogger famous (kecuali kadang-kadang aku akan baca juga blog Ben Ashaari sebab bagi aku dia yang mengajar aku sedikit perlunya pasal blogwalking yang aku tak pernah tahu dahulu). Aku tahu penulisan mereka hebat.

Cuma aku rasa blogger famous sudah mempunyai pembaca yang ramai. Kalau semua baca blogger famous, siapa lagi nak baca blog biasa. Bagi aku, ada blogger biasa ini mempunyai mutu dan kualiti yang baik dalam postnya. Dan ia merupakan kerugian yang agak besar bila tidak ada yang membacanya.

Dengan blog ini, aku dapat belajar tentang nak buat air asam, membaca puisi yang jarang sekali aku tak faham, memahami perasan cikgu english sekolah aku dulu macam mana rasanya menyemak essay, mengingatkan diri sendiri tentang jangan berat sebelah dengan anak gadis kita dalam memandu kereta, membela sugar glider dan banyak lagi.

Blog, macam-macam ada.
Sekian


P/S: Aku jarang gila buat post luahan isi hati ni. Adakah ini kesannya bila kita banyak sangat baca blog orang lain ? -_-"

P/S 2: Besok aku takde ye. Pergi hiking. Apa-apa pun, tinggalkan komen dan jejak, aku akan jejaki korang balik. Taaa

P/S 3: Jangan ada pulak yang terasa hati kalau post dia takde kat perenggan terakhir. Maaf maaf maaf.

11 comments:

Yeay! Post buat air asam adaa! Thank you Ipaaaaiiii! :D

iPai said...

syafiqah ~ mak ai .. cepatnya .. terkezut aku

iPai said...

syafiqah ~ mesti laa .. aku request tuh ..

haha!iyelah tu terkejut.iye, aku memg express sikit. :P

Myra Arshad said...

mak aii, ni luahan perasaan betul ni. hehe. memang kompem la ni akibat banyak sangat blogwalking. heheeeee :)

syuxer said...

terharu aku bro..;)..belum sesiapa lagi yang review panjang2 cam ko bro..

terima kasih banyak2..:)..semoga kita dapat kongsi ilmu bersama2..

iPai said...

Syafiqah ~ sungguh express. Thank you !!!

iPai said...

Myra ~ haa tu laa pasal .. pening2 dah .. sewel pun sikit je .. adeh ..

iPai said...

Syuxer ~ Ur welcome bro .. uhuh, sama-sama lah kita kongsi apa yang kita tahu ..

kehkeh.. part air asam tu tak tahan.. wink*

iPai said...

mawar ~ hahah .. request kot .. uhuhuh .. sedap woo air asam tuh .. hehe