Yang sebenarnya, Dragon Ball ada 7 biji kesemuanya ..

June 30, 2011 iPai 42 Comments

Salam



Pada kala ini lagu Dragon Ball sedang kedengaran di kaca TV menandakan adik aku telah menukar siaran ASTRO (yang tak tahu kena boikot ke tak) kepada siaran ASTRO Ceria 611. Teringat daku saat-saat indah pada waktu kecil menonton Dragon Ball pada setiap hari Sabtu dan Ahad pukul 9.30 pagi di TV2.

Setiap hujung minggu itu tidak akan dilepaskan untuk menonton siri TV popular ini, walaupun iklan Apollo sering memotong stim yang tengah syok melayan cerita yang penuh imaginasi ini. Cerita ini sudah tamat sirinya pada tahun 2005, tetapi fenomena berkumpul di depan TV tetap berlaku di rumah aku jika mendegar lagu tema Dargon Ball itu di kaca TV. Teringat seh;





Teringat aku, bila setiap plan keluarga aku untuk hujung minggu perlu dianjakkan selepas pukul 10pagi kerana tidak mahu mengganggu siaran mesti tonton pada kedua-dua hari tersebut. Aku tak pernah berkesempatan untuk membaca komik Dargon Ball 43 siri, kerana waktu itu pendedahan aku terhadap komik amatlah kurang. Yang aku kenal, Doreamon je. Maka siri TV itulah saja sumbernya.
Kadang-kadang tuh teringat juga, lepas bangun Subuh akan tertidur semula dan akan bangkit secara tiba-tiba, seakan-akan bunyi lagu tema Dragon Ball ini merupakan alarm kebakaran rumah yang memerlukan berlari ke ruang tamu mencari TV. Ngeh3. Sampai terlupa nak basuh muka dulu.

Bila dah tengok, berangan pulak nak jadi hero dalam cerita. Membuat gaya Kame Hame Ha kepada adik beradik seakan-akan aura itu betul-betul dan akan muncul di telapak tangan. Tapi yang keluar, habuk. (Habuk pun tak de sebenarnya)

Tak cukup dengan itu, aku tumpahkan imaginasi itu ke kertas-kertas contengan. Meniru sehabis boleh muka SOn Goku tuh dan setelah mencuba banyak kali sampai nak give up, muka pun agak-agak serupa akhirnya. Yang penting tang rambut tuh kan ? Bila nak stat lukis badan, "Adeh, cam lagi komplikated je". Akhirnya, lukis badan lidi je. Maka jadilah Son Goku Lidi.

Aku juga ingat, siri TV ini bermula daripada aku sekolah rendah lagi dan tamat pada aku tingkatan 5. Aku berada di sekolah berasrama, dan TV merupakan option yang xbest untuk dijadikan aktiviti, namun, aku dengan kawan-kawan aku pergi juga tonton cerita Dragon Ball ini. Punyalah ramai peminat, kantin sekolah aku yang kecil itu dipenuhi oleh kami semata-mata menonton cerita Dragon Ball ini.

Kalah ramainya orang jika dibandingkan waktu rehat sekolah pada hari biasa. Sehinggakan ada yang sanggup berdiri untuk 30 minit untuk melepaskan kerinduan kepada Son Goku. Bayangkan sahajalah hampir 80% pelajar berada di kantin untuk menonton Dragon Ball. Setelah Dragon Ball tamat, tiada lagi fenomena itu di TV. Dragon Ball GT pun tidak mendapat sambutan.

Tapi sekrang dah boleh tonton kat ASTRO Ceria. Wah, boleh aku tengok balik kan. Setiap hari kerja pukul 11.30 pagi, 6.00 petang dan pukul 9.00 malam (kadang-kadang je) aku akan usha line TV. Kalau takde sapa tengok, aku bedal. Hehe.

Adeh.
Yang sebenarnya, Dragon Ball ada 7 biji semuanya

P/S: Sekarang dah pukul 9.40 malam. Aku dah terlepas siaran malam Dragon Ball. Aku ingat nak taip pendek je tadi. Ni blog punya pasal laa ni aku terlepas siaran. Haddoi.

42 comments:

Unknown said...

hahaha. dah lama tak tgk dragon ball. ehhhee.

syuxer said...

khusyuk betul bro taip entri sampai terlepas citer dragon ball..penangan blog neh dahsyat..cam sekejap je..tapi padahal lama gak masa diambil huhuh

mumu zai said...

haha..yup..jap dea ade siaran pukul 11.30 pg,3.30 ptg ngan 6 ptg jugak..boleh ulang2..hehe

Unknown said...

haah la,masa kecik dulu weekend tgk awal pagi.huhu.skang ni kurg layan dah

Tea Dno said...

mmg suka tgk dragon ball ekk? hihi...

d2z said...

bosan2 duk rumah aku pon tertgk jgak dragon ball..tapii..slow sgt laa cerita tu

Akunyer said...

pernah gaduh ngan adik-adik sebab dorang nak tengok cerita ni tapi Ticer nak tengok cerita lain..last-last jadi terminat sekali plak.. :D

peAceStarZ said...

waaa... bebolaaa apii....
rinduw2, goku dan rakan2 dia...
pastu syok tgk time goku naik awan terbang pastu panjat menara tinggi uh.... tringat seh.. kartun kegemaran time kcik2 luw...hehe..:P

~tp kat cni xda astro x leh la tgk..:(

Unknown said...

hahaha.ipai aku pun tertgk gak sama dgn anak saudara aku.tp aku tgk kt ntv7..skrg dah dragon ball z.....huhu

Tea Dno said...

wuuu.. dh leh komen dgn gembira.. tp smp ble lah kebahagiaan ni bertahan.. HAHAHA... -..-

Unknown said...

walking down memory lane..
minat giler tgk katun nih tym kecik dulu.
tym tu manada spongebob, ppg or watsoever.
XD

me suya said...

dulu sggup ponteng sekolah hari ahad sbb nk tgk dragon ball..suya kan kat kelantan.ahad sekolah..muahahaha~

iPai said...

eyfa ~ a ah .. dah lama tak tengok kan ?

iPai said...

syuxer ~ tuh betul juga tuh .. penangan blog ni kadang2 mmg dasyat sikit ..

iPai said...

zai ~ aik tengok juga eh ? heheh ... best kan ? best kan ?

iPai said...

Rozuan ~ skrang rozuan bz kot .. tak dapat nak tumpu tengok tv. ye dak ?

iPai said...

Tea ~ suka2 ... sangat bes .. wuuu

iPai said...

d2z ~ tertengok tuh memang selalu n yes .. memang slow cite die .. lagi2 part lawan die .. lawan ye kejap, tp dia punya cakap, tgk scence lagi, makan juga laa 3 episode

iPai said...

Ticer ~ uhuhu ... ticer dah geng ngan adik, kira orait r ..

iPai said...

athira ~ hehe .. dgn awan terbang kuning, kalau ada satu best dok ?

eh takpe2 .. kat youtube pon boleh juga ..

iPai said...

suna ~ eh ntv7 pun ada ek .. pkul brape ek agak2 ..

iPai said...

Tea ~ yeay !! pergi balas komen banyak2 cepat ... then pusing2 ronda2 ..

iPai said...

azie ~ spongebob tak wujud lagi ek ... maka kitalah generasi dragon ball di Malaysia .. uhuhuh

iPai said...

suya ~ wah, sampai ponteng .. terbaik ... tp takkan tiap2 ari ahad kot .. nanti kene ban peksa plak .. eh, ni sekolah .. ada ban paper ke ?

Fyqa said...

dasat jugak penangan drgon ball ni kan.


;P

suka gak dragon ball nih!! layan komik n tv... tapi tv lambat sangt.. tu yg buat koleksi komik tu...

Tea Dno said...

nak pegi korek entry lame2 ipai.. HOHO..

iPai said...

Fyqa ~ wuish .. memang dasat kot .. ni mesti tgk juga ni ..

iPai said...

Huszaini ~ wah siap buat koleksi tuh .. aku tak sempat kumpul pon ..

iPai said...

Tea ~ jangan ..!!! heheh .. korek laa ..

Mr.Superman said...

aku teringat plk.dlu cte dragon ball ni hujung mggu,kul9pg.Tiap2 pg aku dgn bpk aku bangun awl tuk tgk cte ni.sarapan pun mak aku trpksa angkt letak dpn tv.siap bwk bantal dgn selimut sbb mud ngntuk lg.haha..best cte ni.byk kenangan. :)

Suhazli said...

hahaha.. minat ea?aku lak da lock channel 611 ngn 618 tu..na tgk kne mtk kebenaran ngn pak su dia dlu..haha

dlu kecik2 sllu tgk dragon ball
layan dgn ayah plak tue
haha
oh pakcik penyu

dlu kecik2 sllu tgk dragon ball
layan dgn ayah plak tue
haha
oh pakcik penyu

CALL ME NEPH said...

cerita di movie gua layan tapi jika komik gua x layan..banyak sangt...dah la hitm putih..bek tgok tv...wakakaka

iPai said...

abang stalker ~ wah siap dengan bapak sekali .. gila style ko bro .. macam tuh sekali ek .. tp memang banyak kenangan kan ?

iPai said...

Suhazli ~ uik .. kenapa sampai lock .. uhuhuh .. tak senang hati tgk katun eh ?

iPai said...

Aztiqah ~ wah ni kes kedua layan dgn ayah sekali ni .. gila stylo laa korang .. mesti syok tgk sama2 kan ..

iPai said...

Neph ~ betul2 .. tengok tv .. komik aku tak layan sangat .. uhuh

peAceStarZ said...

ipai...klau wujud awn terbng tue sure la best, x yah kna jln kaki g klas..hehe...
utube?? hmm...better study luw..huhuk..

iPai said...

athira ~ heheh ... ok2 .. bagus gak tuh .. better study ...

Alif Haris said...

perghh cerita feveret aku dulu ni bro ^^