Bila kena batang hidung sendiri dengan blogger copy cat

July 22, 2011 iPai 73 Comments

Salam

Mula-mula, kasi aku gelak puas-puas dulu. HAHAHAHAHAHA. Sebab dulu aku selalu duk baca post daripada orang lain pasal entri dia kena copy paste oleh blogger lain. Bro Ben Ashaari pun pernah tegur pasal ada orang suka-suki nak copy cat daripada blogger asal. Time tuh ada kes blogger copy cat daripada satu blogger yang power juga penulisannya. Bro Ben kata, dia pon follow cerita dia. Power laa tuh kan. Menurut Bro Ben Ashaari dulu, 

"Tak elok laa copy-copy, tuan punya  blog penat-penat fikir dan buat post tuh".

Kasi aku gelak balik. AHAHAHAHAHAHA. Aku dulu TAK HERAN sebab aku tak expect aku akan tulis post yang akan melibatkan keyword SEO gempak-gempak ni. Kira cam aku tak pernah nak tulis pasal benda-benda yang akan menjadi carian utama Google ni, sebabnya macam aku bagitahu kat sidebar tepi tuh, aku kongsikan benda daripada pengalaman aku. 

Aku kena virus Facebook tuh, aku cerita kat korang, supaya korang dapat bagitahu kat kawan korang jangan jadi macam aku. Jadi gigihlaa juga aku bagitahu kat orang lain, jangan kena cam aku.

Tapi bila aku punya post sendiri yang kena copy, aku plak jadi tak terkata. HAHAhHAhAHA. Membara pun ada. Jeng jeng jeng. 

Yang orang tuan copy tuh gigih sangat copy sampaikan, semua kredit backlink sumber yang aku letak pun, semua dia buang. Kiranya, dah laa dia copy daripada aku, yang dia copy yang dari asal pun takde backlink. Adeh. Geleng kepala je laa aku ni. Aku dah bagitahu kat tepi atas tuh, nak copy boleh. Bagitahu aje, aku tak marah. Lepas tuh kasi backlink. Dah cukup. 

Nak tegur, komen box takde kan. Jadi tweet je laa


Kasi promote sikit blog dia nak ?


Aku rasalah, kalau korang buat tajuk pasal virus facebook tanpa ada isi pun dah boleh dapat traffik. Macam bro sorang ni kan, nama dia Hazril Hafiz.


Dia cerita sikit pasal virus facebook tuh apa, lepas tuh takde cara-cara pun, dan dia letak link ke blog aku. Bila search kat Google, blog dia klua dulu daripada blog aku. Konfirm-konfirm orang pergi blog dia. Haa, tengok takda isi pon boleh maa. Thank you bro Hazril Hafiz, sebab buat link kat situ.

Korang rasa aku marah ke ? Entahlah. Tak tahu. Campur-campur kot. Cuma, aku nak bagitahu, tak yah copy pun, korang buat tajuk best, lepas tuh kasi source yang betul. Dapat je traffik tuh. Aku ni jalankan tugas untuk tegur. Jangan dia copy entri orang lain plak. Kalau dia copy, kesian kat blogger lain dengan idea asal diorang.


Ok, dah tegur dah. Kalau dia tak ubah, suka hati dialah.


P/S: Jap, jap, jap. Tiba-tiba kan aku rasa cam RETIS laa. Wakakaka. Sengal...

P/S 2: Nak merajuk dengan blog. Tata !!! (Budget ada orang nak pujuk)

P/S 3: Padahal esok pagi dah ada satu schedule post. Wahahaha.

73 comments:

emarieys said...

hidup senang dengan copycat saja..

tak baik sungguh

Unknown said...

ala ala ala. cian dia entry kena copy ye? bucuk bucuk. jangan marah. ehhehee

Unknown said...

tarik nafasss.! hehee.

Unknown said...

ipai ni memang suka buat P/S tu sampai 8 ya? ahahaha.

oPiE iSa said...

for me, copy cat then bg backlinks masih boleh diterima, kalau copy paste then buat macam harte sendiri, mmg panas....

p/s: eh, merajuk ke, jgn merajuk beb, nanti tak laku blogger.com. Hahahaha
*terasa macam dipujuk tak?Haha*

sweetpearl24 said...

huyoh!
ipai dah jadi retis!
giler ahhhh...

hai abag ipai, nk sain... *tetiba

Ayna said...

adehh . punye la sakit otak nak buat entry . huhu takpe, banyakkan bersabar :)

iPai said...

@MamaEma
hahah .. tu laa pasal .. bior aje kan ..

iPai said...

@EYFAalias
a ah .. asal boleh P/S ye ak sampai 10, seratus pon tak pe ..


wah sweet ye pujuk tuh .. thank u ..

iPai said...

@oPiE iSa
haa, ini kes yang copy paste buat harta sendiri tuh .. adeh ..

iPai said...

@Wani
retis tuh siot !!! meh2 sain kat mane ? kasi kertas tisu ok tak ?

iPai said...

@Unna
tu laa, sabar daripada iman !!! huu .. trima kasih ..

pergh artis??nk sign

Zahirah said...

haaa.. kalau saya la kan, saya panas wooo.. sebab tu saya buat blog saya no right click. takut ada orang copy. huuuu.. abang ipai memang artis la sampai orang nak copy-copy ni! hehe. sabar tau~ :D

rilek ipai..senyum je. tengok camane tuhan balas nanti. suka suki dia je. adess....org berpeluh ketiak buat idea. dia sesedap rasa p 'copy'tiam.haha

rilek ipai..senyum je. tengok camane tuhan balas nanti. suka suki dia je. adess....org berpeluh ketiak buat idea. dia sesedap rasa p 'copy'tiam.haha

Ku Azhar said...

tq sbb bg link..br nmpak dgn mata sndri ape yg dikatakan copycat!

mengada sungguh la awak ipai hahaha nk merajukla pulak :P

urmm, adat blogging..sana sini copycat..dh jemu mendengarnya huhu tp ok la tu, dh tegur..hehe

Unknown said...

hai! how are you? hahahaha..retis la ipai skng..apa rahsia. haha

marina said...

salam,,,saya blogger baru..kalau isu copycat ni kan...mcm mana pulak kita copy sesuka hati picture ke emoticon selamba je..nak kena mintak izin jugak ke?

Gary Asip said...

dengan gambar2 tuh pun dia copy gak ke bro?.. memang sengal la mamat tuh... hahaha~..

iPai said...

@Nyamuk Terbang
tapi sign buruk, cam ne ?

iPai said...

@hira
hahaha .. saya bukan retis la .. buat2 rasa je ..

uh? copycat.haha...sabar eh!

Acik said...

owh, acik takut ler ngan post ni. iPai marah eh? huhuhuuu ... jangan mare, nanti cepat tua. jangan merajuk, nanti tak derk org nak pujuk! kahakahakahhhhh

goooo iPai! :)

Acik said...

wheeee ... 1 hari publish brape entri? hebad!

perrgghhh...kirenye awak ni blogger hebat la smpai org boleh copycat..heeee..
tp, pencarian virus fb mmg bnyk kt fb skg...lebih2 lagi cara nak atasinye..xpsal2 dpt free traffik ha die tuh~

Tea Dno said...

melampau kan?

Tea Dno said...

kalau tea marah aje. tp laki ni cool sket. :)

Tea Dno said...

ayat sebijik je. rasa mcm nak kasi lempang pn ade. >.<

Tea Dno said...

copy pn, kasi tau balek la kt owner belog yg buat. haish. sukasuki je buat mcm property dia. meh like comment ni.

p/s: haha macam boleh plk kan. =.=

menumpang atas kehebatan org len..

Hanys Najib said...

tapi kan, bila ada org copy entri kita, rasa mcm, wahhh! blog kita ni bagus jugak kan smpai ada org nak tiru isinya, as macam budak bodoh nak tiru budak pandai dlm exam, HAHAHAHA ;p


tp still, tak best ah, kita pnat2 pikir utk entri tu kot(tak kisah sgt lah tang ni), pulak, no backlink (tang ni paling kisah), lagi ahhhh kaaan..

HAZRIL HAFIZ said...

xbes r makan sorang..kalau guna brg org lain..mesti kena bayar sikit kan?sbb tu aku tak copy entry tu...cuma backlink ...dua2 dpt trafik=)..tq bro

Tea Dno said...

ipai dah jd retis skang. xDD

Cik Pelangi said...

hey..nape marah sgt ni dear.. chill! "they" will get their part nnt. so, u just keep up a good work of yours. gambar2 tu, ley letak watermark sket next time k. tenangkan diri dgn tgk view cntik kat Broga nnt k. Mish ya!

dia buat COPY CAT kita buat pula COPY TIGER....Nanti kita tengok dia berani Copy cat lagi atau idak....!!!
ha...ha...ha.....

Ezad Skytech said...

mmg best je mereka ni COPY kan...huhu~
kalau da kantoi kan susah...kalau nak copy sekali pon..sekurang2nya bagitahu la dulu kan...(^^,)

ieza ashaari said...

orang gitu nak nampak hebat tapi sebenarnya tak cukup hebat..

Cute Oven said...

ipai kite pun ada copy paste orang lain punya kerana kite tak pandai nak link...tapi kite minta izin...

hii RETISS! banggo tak..haha.. Sengal btui blogger tu.. Nak traffik pon agak-agak ah...

Unknown said...

ipai..pasang je kod anti copy..rasa mcm pernah baca..geram tengok orang copy2 ni..penat2 kita naip dan fikir..senang2 je keje diorang...geraaam

syuxer said...

perghhh ni cat kena antar balik kat zoo neh..xde etika langsung..cam haramjadah copy sebijik tapi xde kredit owner asal..ye cam haram..trafik pun dapat haram so hasil pendapatan pun haram kot..sendiri mau ingat hahahahharaammmm....

anismelon said...

ade org copy ke enty sal virus toh..hoho..copy copy la..tp backlink kn la..tak kan na makan hasil titik peluh org len kan..

aemynadira said...

Hehe....sy cuma letak u punya link dlm post sy yg lepas, tu ok kan? u x marah kan..?? hehehee ^^
btw, copycat tanpa credit ni slh 1 crime, boleh masuk court woo...huhu..

Unknown said...

cis. kurang ajar betul. haha. asal buat backlink dekat dia? rigi rugi. buat tambah traffic dia je.
http://salwaismail.blogspot.com

iPai said...

@najihah sahami
heheh .. tak marah dah .. saya jalankan tuga utk ingatkan je .. trima kasih ingatkan ..

iPai said...

@Ku Azhar
tak salah copy ni (depend on orang), tapi kalau wat cam harta sendiri tuh rasa cam panas je ..

iPai said...

@[sutera kasih]
hehe .. kate retis, kena laa gedik kejap .. hehehe

iPai said...

@Cik Aish
hahah .. tak retis laa sebenarnya .. tuh hanya permainan perasaan .. uhuh

iPai said...

@marina
gambar depend pada jenis .. kalau gambar biasa2 tuh ok la .. kalau gambar dslr tuh mungkin kena bagi kredit sikit ..

iPai said...

@GaRy™
a ah .. dengan gambar2 skali dia balun .. haha .. lawak laa plak bila pk balik ..

iPai said...

@syarifahsidrus
a ah .. copy cat .. uhuh

iPai said...

@Acik
hehe .. tk marah laa .. kecewa je .. hehe

tapi takpe .. dah ok kot ..

iPai said...

@Acik
saya, 1 entri satu hari .. hehe

iPai said...

@SoLy SoLicious
takde laa hebat, tp yang mana saya leh kongsikan, saya kongsi ..

biar laa dia tuh kan .. uhuh

iPai said...

@Tea
tak pe la tea ... biar je laa dia ..

iPai said...

@Tea
Boleh je like .. heheh

iPai said...

@nurathirahkaman
uhuh .. biarlah dia tumpang ..

iPai said...

@h A n Y S
betul tuh .. ada laa rasa retis jap .. hahah ..

tak pe laa .. saya dah tegur .. semua ye depend pada dia laa ..

iPai said...

@HafizRahman.com
tq bro .. traffik yang aku dapat daripada kau pon dah cukup banyak .. kalau traffik biasa mesti lagi banyak kot ..

iPai said...

@Tea
wewiit .. nak sain tak ? heheh

iPai said...

@Cik Pelangi
thank u .. tak marah .. kecewa je sebenar ye ..

iPai said...

@ADAN LINA
hahah .. leh tahan gak copy tiger ni .. hehehe

iPai said...

@Ezad Skytech
tak bgtau pon tak pa .. backlink pon sudah ..

iPai said...

@izfanora
tp dia hebat copy .. heheh

iPai said...

@CuteOven
minta izin pon ok .. nanti leh belajar buat backlink .. senang je

iPai said...

@Anif Abdullah| AA
hahah .. belum retis lagi laa .. uhuh

iPai said...

@Bro ahmad
hmm, tgk laa cam ne .. trima kasih atas cadangan tuh !! =)

iPai said...

@Syuxer
haa, tu laa pasal .. patut ye gitu laa .. hm, tgk laa cam ne ..

iPai said...

@anismelon
hehe .. kasi peluh kita bg dia makan pon ok gak kan ..

iPai said...

@Aemy Shamy
hee, saya dah tgk yg itu .. trima kasih ye !!

iPai said...

@salwaismail
haha, dia nak sangat traffic, haa bgi je .. nak sangat ..