Nuffnang ads

Jiran Terbaik ♥ S U T E R A K A S I H ♥

Saturday, July 30, 2011

Semua benda dalam dunia ni ikut arah lawan jam

Salam


Aku pernah mendengar ustaz aku berkata dalam ceramahnya;


Dalam dunia ni, hanya jam je berputar ikut arah jam. Selain daripada jam semuanya ikut arah lawan jam


Jadi cuba kita ingat balik, setiap kali korang mengacau minuman kordial atau memasak kuah di dapur, korang mengacau ia dengan mengikut arah putaran jam atau mengikut arah lawan jam ?


Kerana mengikut sunnah Rasulullah SAW, baginda akan mengacau minuman dan mengacau makanan yang dimasak dengan putaran arah lawan jam. Setiap sunnah yang diajarkan kepada kita memang mempunyai kelebihan dan mempunyai sebab yang tersirat. Mungkin kita bertanya dalam diri kita, mengapa begini dan mengapa bukan begitu ?


Kat sekolah dulu kita pernah belajar Petua tangan kanan dalam matapelajaran Fizik/Sains;



Petua tangan kanan ini digunakan untuk menentukan arah pergerakan berdasarkan arah putaran yang berlaku. Merujuk kepada gambar di atas, 4 jari yang membengkok itu merupakan arah putaran, dan ibu jari merupakan arah pergerakannya. 
 
Jangan malu, jangan segan, praktikan dengan tangan kanan korang. Sekarang bandingkan ia dengan arah putaran jam. Adakah ia lawan jam atau mengikut putaran jam ?


Dalam hukum/petua yang sama ini, jika ada sebatang konduktor yang di kelililingi oleh arus yang mengalir mengikut arah lawan jam (seperti dalam rajah), maka akan terhasil suatu daya elektromagnetik yang menghala ke atas. 


Mari kita lihat contoh lain;

Dalam mengerjakan ibadat haji/umrah, dalam bertawaf para pelaku ibadah haruslah memastikan bahu kiri mereka sentiasa terarah kepada Kaabah. Dan apabila kita melihat kepada putaran jemaah tawaf ini, mereka pun  sedang berputar mengikut arah lawan jam. 

Dengan mengaplikasikan teori yang dinyatakan di atas, ibadat tawaf ini telah menghasilkan satu gelombang elektromagnet yang sangat besar. Putaran arah lawan jam ini telah menghasilkan satu tenaga ke arah atas Kaabah. Kerana itulah berdoa di kawasan Kaabah adalah sangat mustajab, kerana kekuatan doa kita menjadi berlipat kali ganda dan menumpang gelombang eletromagnetik yang dihasilkan. 



Antara contoh lain dalam wayar elektrik;


Arah putaran magnetik menentukan arah pergerakan arus eletrik dalam wayar.


 Sumber: tactic-tech.com
Ingat tak pernah buat eksperimen ni kat sekolah dulu. Kita guna petua tangan kanan ni, untuk tentukan arah arus eletrik daripada positif ke negatif.


Boleh juga dilihat dalam pergerakan elektron dalam atom;
Pergerakan elektron dalam atom adalah mengikut putaran arah lawan jam



Boleh juga dilihat dalam sistem solar kita;



Bumi, planet lain dan Matahari juga berputar pada putaran arah lawan jam.


Jadi marilah kita cuba mengamalkan sunnah Rasulullah ini dengan sebaik-baiknya. Belajar membiasakan diri kita dengan mengacau minuman dan memasak dengan putaran arah lawan jam. Moga ibadah mengacau juga kita boleh amalkan dengan ilmu di samping mendapat manfaat terbaik untuk diri kita.


Bacaan tambahan :
- Keajaiban arah lawan jam, Panatia Fizik, Sekolah Menengah Sains Kota Tinggi
- Mengapa rasa sihat di Mekah, Hanya terbaik Untuk mu

79 ngomelan:

EYFAalias said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

selama ni eyfa tak pernah pulak tgk buat arah lawan jam or tak. main buat je. huhu.

EYFAalias said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

lepas ni semua nak buat arah lawan jam. hehe.

Alisya said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

ya betul..alisya pernah dengar juga berkaitan ini..kalau tak silap, bendalir dalam badan kita juga berputar arah lawan jam..tapi alisya belum jumpa fakta/artikel mengenainya lg..

p/s: tak minum air reverse osmosis sebab mengikut arah jam~~ (fakta atau auta alisya pun tak pasti..hanya dengar2 saja)

Bro ahmad said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

ipai pernah dengar jam ikut arah terbalik..ada jual bro pernah nampak

atiyahkaman said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

PHEUU!!kembang kempis otak tiyah tengok fakta neh..it was great..hikhik terbaik punya post

Aimifiqa said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

pergh~ semua sains dan agama. bagus2. good info to be shared. masing2 ade kisah di sebalik dan kebaikan.

miss puteri said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

info yang sgt bagus, thanks. kdg2 kita buat, tapi tak sedar kebaikannya..

akoo pae said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

huu macam blaja fizik kimia dah~~
=p

oke.lpas ni, insyaAllah akoo praktikkan..
=)
thanks for the info..

Suhazli said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

wow..ye ke?haha blajar fizik bukan main kuat tapi tak tau pon maksud sebaliknye..

anah samsudin said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

nice..
betol semua benda akan ikut lawan jam..cuba bayangkan lari kat padang ikut arah jam..serius pelik kan ..hihi =P

Wani said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

wahhhhh~~~

tp kami kacau ayaq ikot arah jam, haha

TYNTHA LANA said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Ipai..this one for me..ur best entry..paling best dan terbaik setakat ini! :) good,really good job!

Selama ni, selalu org citer asing2..contoh pasal pusingn mengelilingi kaabah shja..and ipai, awak bagi beberapa contoh lain..itu lah bagusnya :)

anismelon said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

ipai buat anis berfikir lah..selama nie tak perasan pon...nice info..:)

Abang Stalker said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

alamak ai..aku biasa kco air main bantai je.aku bt cm pukul telo nk bt dadar. :P

Acik said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

ari ni iPai bukak kelas fizik. yes, caya lah! :)
nice info

Aemy Shamy said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Ha'ah kan, x pernah pula terfikir pasal ni. Huhu. Naif. Kalau pasal putaran orbit, ibadat haji & subjek fizik tu mmg sy tau..common sense right, tp x pernah notice cara mengacau minuman..hehe.
Now I know. Thanks sbb share artikel ni. ^^

Tea said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

see, dalam pelajaran pun arah lawan jam kan? oh fizik. ^^,

SoLy SoLicious said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

tak penah terpikir semua tu...nice info sharing la ipai ^_______^

Ezad Skytech said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

haa..teringat balik masa belajar fizik dulu kat sekolah..(^^,)

Nor Fadila Rosli said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

hurm a'ah kan ila baru perasan dengan ni..satu info yang buat ila terfikir betapa yang setiap benda yang berlaku ada maksud yang tersirat...

alisya: kebanyakan sistem dalam badan kita dari atas dan kebawah.. (sistem peranakan, pembuangan, pemakanan..) bawah keatas pun ada..yakni sistem pernafasan.. tapi..sistem blood circulation kita tetap ikut arah jam..

Nor Fadila Rosli said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

kacau air tadi memang betol kita akan kacau mengikut arah lawan jam macam yang iPai cakap berdasarkan hujah fizik tadi..:) itupun kalau kacau dengan tangan kanan..jadi kalau sesiapa yang kacau air guna tangan kiri kompom memang la dia ikut arah jam...:)(tapi tak ke tak senonoh kacau guna tangan kiri..sapa yang nak minum??)hehe

Anif Abdullah| AA said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

mak ai,den main kacau yo air.. tak ponah lak itung arah lawan/x.. Bagusla.. Dapat ilmu lagi.. ^^

sergeant keroro said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

wahhhh, nice info :)

Freaky said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

rss graffiti tu bole guna la.. aku dah guna pon

Tea said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

right hand grip rule. heheh. pasni blajar fizik lagi ke entah.

syarifahsidrus said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

info baru..thanks sharing!

TYNTHA LANA said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Ipai..yup2..u r rite..urine memg penawarnya..tpi tu lebh sesuai lau jellyfish belah2 sini..jellyfish omputih, kena cept2 ipai dpt rwtn..depa gemuk gedempol,besaq2..sama cam omputih tu sndiri. tak smpat nak slmt kalau sembur air kencing ja,hahahaha

h A n Y S said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

baruku sedar yang aku kurang membaca.. T________________T

hira said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

ok, dah masuk fizik. haha :D best! memang semua kena ikut arah jam :)

Unna said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

erkk unna tatau pulak pasal kacau air tu. main hentam jekk ! hahahahha

fiq. said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

thanks, tak pernah tahu,
yg sy tahu, kalaau nak gaul tepung ke , gaul satu arah je, jangan campur aduk arah lawan jam dan ikut jam, nanti keras jadinya..

btw, aku rasa dlm islam banyak dilebihkan perkara-perkara bilangan ganjil. what you say?

alif haris said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

wow mcm buat research je bro hehehe :D
btw thanks infonye ..
aku tak pernah tawu sblom ni ..
pasni nk kene kacau air pusing lwn jam la .. hehe

senyumSOYA said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

alhamdulillah.. sama2 kita mengamalkan sunnah rasulullah saw..
teringat zaman bijak fizik dulu..
tgn petua Flemming kalau tak silap..heheh

Yumida said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

luas penegtahuan dgn pndedahan begini..sm2 kita sebarkan..sharing is caring... ;)

Aku Bah Nie Imah said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

alhamdulillah mendapat ilmu baru plak ima singgah nie

Cik Aish said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

huhu sungguh berinformasi entry ko kali ni..aku pun baru perasan benda2 ni..kacau air mmg ikut lawan arah jam..huhu..

rabi'atul ada'wiyah said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

wahh!! info yg menarik~~

[sutera kasih] said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

aahhh kan pakcik ipai...baru tersedar dr lamunan hoho..

mcm blaja fizik dh baca entri pkcik ni :)

iPai said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@EYFAalias
bagus laa kalau eyfa begitu

iPai said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Alisya
eh badan kita pon sama eh ? huhuh .. nanti kita cek dulu ..

bab air osmosis ni tak pasti laa plak

iPai said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Bro ahmad
wah ada ke ? tak pernah ku nampak plak bro .. memang semua2 putar terbalik ke ?

iPai said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@atiyahkaman
jgn pengsan dah le .. trimas tiyah sebab baca ..

iPai said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Aimifiqa
tu la .. sebenarnya banyak lagi .. tapi saya tau yang ini je laa

iPai said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@miss puteri
lepas ni boleh laa kita buat dengan sedar plak .. heee

iPai said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@akoo pae
trima kasih baca akoo .. nanti kacau2 baik2 ..

iPai said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Suhazli
haa, tu laa .. skrang dah boleh kait sikit2 ..

iPai said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@anah samsudin
silap2 accident dgn org lain masa lari tuh ek ?

iPai said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Wani
lepas ni kena laa tukar wani ..

iPai said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@TYNTHA LANA
adeh .. malu laa saya macam ni .. heheh .. trima kasih lana sebab baca ..

iPai said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@anismelon
jangan fikir dalam plak ye .. nanti pening plak ..

iPai said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Abang Stalker
heheh .. janji semua terkacau ek .. hehhe ..

boleh try buat abg stalker .. mane tau masakan lagi sedap ..

iPai said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Acik
hehhe .. fizik dulu pon macam terabur2 .. hehehe

iPai said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Aemy Shamy
trima kasih sebab baca aemy .. tu laa, kadang2 kita tak tahu .. tapi kalau kita tahu, bagus woo .. leh praktikan ..

iPai said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Tea
heheh .. wah bangga jadi student fizik ke ?

iPai said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@SoLy SoLicious
trima kasih ye baca soly ..

iPai said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Ezad Skytech
hee, ilmu beguna masa kat sekolah tuh ..

iPai said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Nor Fadila Rosli
yaa itu dia, orang dalam bidang kesihatan cakap .. leh share2 ni .

iPai said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Nor Fadila Rosli
hehe .. tak senonoh ke kacau ikut tgn kiri ... heheh .. nanti dila try laa

iPai said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Anif Abdullah| AA
nanti share2 laa ek .. hehe .. ramai je tak pasan ..

iPai said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@sergeant keroro
thank u for reading keroro !!

iPai said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Freaky
hee .. selidik punya selidik, aku takde fan group pon .. hahah .. tu pasal ..

iPai said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Tea
tak belajar direct macam dulu ..

iPai said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@syarifahsidrus
sama2 .. nanti leh share dengan kawan2 plak ye ..

iPai said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@TYNTHA LANA
owh macam tuh ke ? heheh .. jellyfish pon ada gemuk gedempol ye ..

iPai said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@h A n Y S
tak kurang .. hanys dah baca yang ni dah kira banyak membaca dah ..

iPai said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@hira
hee, masuk fizik skit2 ..

iPai said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Unna
lepas ni unna leh praktis kacau ikut arah lawan jam

iPai said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@fiq.
ada terbaca tapi tak ingat detail dia laa fiq .. nanti kalau dapat info yang cukup aku share ..

iPai said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@alif haris
orait laa tuh .. dah satu perubahan yang kita wat kan ..

iPai said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@senyumSOYA
haa, yang itu kot namanya ..
sama2 laa kita amalkan ..

iPai said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Yumida
yup betul tuh .. sharing is caring .. trima kasih sebab baca ...

iPai said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Aku Bah Nie Imah
hee, dapat sumtin kan

iPai said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Cik Aish
hee .. selalu tak berinformasi ye ? heheh

kacau2 je dulu ..

iPai said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@rabi'atul ada'wiyah
terima kasih baca abi !!

iPai said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@[sutera kasih]
amboi .. lebih2 pakcik plak dia ye ..

hee .. blaja2 sikit ..

Alisya said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Nor Fadila Rosli macam alisya, alisya kidal..so, banyak perbuatan alisya guna tangan kiri..kacau air pun tangan kiri, tapi alisya kacau air arah lawan jam..selesa macam tu..hihi

Ahmad Hisyam (Lighta Shadowee) said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

sgt berguna terutama bab yg kacau air tu...

Segmen Rekemen Blog Bersama LIGHTA SHADOWEE

miszLeyaT said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

nak share entri ni bole? ^^

Eiza Idanie said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

yes.bendalir dalam badan kita pun bergerak arah lawan jam..
@iPai

close button
ShoutMix chat widget
Twitter Bird Gadget