Menaip laju-laju macam Superman

July 02, 2011 iPai 27 Comments

Salam




Pertamanya, aku nak cakap Thank you!!!!! sebab datang ke blog aku pada hari ni. Terharu aku. Sorry sebab tak dapat balas kunjungan sebab aku sibuk dengan aktiviti family, ada ternampak Remy Ishak dari jauh lagi. UHuuh. jangan risau, dikala korang membaca post ini, aku sedang berusaha sehabis baik melawat kembali blog korang. Chaiyok untuk aku!!!

Keduanya, aku nak ucapkan terima kasih sebab ramai mencuba Malaysian Typing Speedtest. Di sini aku akan senaraikan blogger yang join dengan markah mereka. Serba salah juga nak tunjuk markah ni, tapi aku rasa semua yang post markah ni semua hebat-hebat. Cuba korang try lawat blog diorang ni, taip laju mesti blog pun power juga ni;

Tea - 40
alongxp - 41
d2z - 60
mye - 58
Syuxer - 47

Blogger lain yang turut serta


Kalau mengikut senarai di atas, yang tertinggi adalah;
Member sama belajar kat USM

Walaupun markah tuan rumah RENDAH, tapi aku rasa aku tak perlu malu (konon-konon positif habis laa ni), sebabnya sekarang kita dapat tahu satu skill yang boleh kita perbaiki. Jadi kepada yang lain mari kita sama-sama improve k. Sekarang ni komputer digunakan sepenuhnya untuk membuat kerja-kerja. Dengan bantuan komputer ini, kita boleh maksimakan penggunaannya dengan meningkatkan kepakaran kita, salah satunya menaip.

Jadi aku nak ajar korang taip laju pun, aku sendiri tak pergi kelas nak menaip laju. Jadi antara source yang terbaik untuk belajar adalah dengan di blog. Bagus blog ni. Aku pun search la sikit dan share kat korang sini ek. Credit to the owner of the tutorial;

Daripada Speed Typing Test, ada perkongsian minda sebelum memulakan menaip. Antara yang diketengahkan adalah;
  • Menekan butang tidak terlalu kuat supaya proses menaip itu lebih laju. Ala-ala lembut sayang keyboard gitu. (haa jap lagi ada laa yang try taip lembut-lembut sampai perkataan tak keluar)
  • Menaip laju-laju, tapi jangan terlalu memaksa sebabnya korang akan terkocoh-kocoh dan cenderung melakukan kesalahan
  • Bertendang dan bertenang.
  • Keraskan punggung dan duduk tegak-tegak. Bila postur betul, baru leh taip laju macam superman.
  • Kedudukan pergelangan tangan, siku dan keyboard itu sendiri mestilah dalam kedudukan yang selesa dan betul. Supaya, tangan kita dapat mencapai semua huruf dengan tepat.
  • Haa, sebelum mula, buat warming up, macam korang warming up nak main bola sepak/jaring. Lagi-lagi kat jari tuh. Nak bagi oksigen sampai kat hujung kuku.
Dah selesai bertenang dan bertendang, korang kena tahu pasal kedudukan jari yang betul dalam menaip. Jadi bagi sesiapa yang masih menaip dengan satu jari lagi, mari maksimakan jari-jari anda untuk belajar memberi tugasan kepada jari anda untuk menjaga kawasan butang keyboard. Jadi korang boleh lawat JustKhai untuk membaca info yang dikongsikan. JustKhai akan mengajar korang, setiap fungsi jari digunakan untuk menaip dan huruf-huruf apakah yang akan ditekan.

Ok yang tu baru info intro. Lepas ni plak, korang belajar nak praktikkan. Tutorial ini diajar oleh Cik ainzulaikha. Setakat ni aku jumpa 3 tutorial yang dibuat oleh cik ainzulaikha ni.
Haa, ada sambungan lagi tau. Kiranya lesson ni ongoing. Jadinya korang bolehla datang belajar sana. Aku pun nak belajar sikit-sikit ni. Nanti akan datang senang sikit ek? Bos suruh taip, sekejap je dah siap, macam Superman.

Orait, selamat mencuba ye...

P/S: Adakah aku main tipu kalau aku buat post pasal menaip laju, tapi semua isinya datang dari blog lain. Musykil ni. Kalau nak curi copy paste, tak elok, jadi kalau aku link kira boleh laa kan ? Apa kata Taiko ?

27 comments:

Firdaus Life said...

pernah main game typing kat internet. takde la dapat markah tinggi sangat

syuxer said...

malunya dengan markah 47..T_T..

arap dapat diimprove lagi..insyaAllah..

Tea Dno said...

huyaii. malu!. :|

Tea Dno said...

nak pegi tekan2 lagi lah. nt buat report lg kt sini. xDD

mye said...

tera pn sbb dulu slalo practice taiping sbb da exam..
hehe

Tea Dno said...

nk pegi improve. english yg hampeh ni. -..-

d2z said...

myth:
type laju = blog power

result : busted! lol

Suhazli said...

alamak.. dah siap bagi cara lagi camne nak taip laju..huhu tak kesah laju ke tak janji ape yang nak disampaikan tu terluah kat skrin monitor kan?hehe

me suya said...

ewah-ewah..siap bg tips..bagus betul blogger niiii... Ipai, rjin eyh ko bagi tips~

Mr.Superman said...

thanks la pai ada gk nm aku trsentil tu.aku taip dlm lampu samar2.pg ni pening lak kpl.

iPai said...

Freaky ~ uhuh .. gitu eh .. ni pon suka-suka je ni

iPai said...

Syuxer ~ jangan malu bro .. power kot ..

iPai said...

Tea ~ wah nak g tekan2 lagi ke ? belajar plak laa .. uhuh

iPai said...

mye ~ owh ada exam dulu ... patut tera ek ..

iPai said...

d2z ~ ko wat lawak r ... LOL .. aku nak highlight kan .. so, power laa kan ..

iPai said...

suya ~ tips pon datang dari blog lain .. kita tak ajar pon ..

iPai said...

abang stalker ~ mestilah ada di situ .. mane boleh takde .. uhuhuh

as salam...he he he..MMD pun termasuk dlm list? tq tq tq

senyumSOYA said...

huhu..saya gugup bile menulis..heheheh

iPai said...

MMD ~ semuanya yang mecuba akan dimasukkan dalam list jgn risau ..

iPai said...

SOYa ~ wah kemana kamu menghilang .. ni mesti baca buku tersebut ..

iPai said...

SOYa ~ wah kemana kamu menghilang .. ni mesti baca buku tersebut ..

Luqeem™ said...

hehe..nice

iPai said...

Luq ~ nanti try r .. uhuhuh

perghh..da mcm hacker beb!:)

Ain Zulaikha said...

hai, baru perasan , tgk referral kat nuffnang heeee :D

tutorial seterusnye mgkin akan bersambung tp entah bila tak tahu lah =.=' terima kasih share this tips, insyaAllah ada masa akan sambung, tp entry tu akan update dalam entry tips yg ke tiga tu terima kasih :)

Anonymous said...

aku leh menaip 120 perkataan seminit.. meh join group kita kat fb.. Search for Malaysian Fast finger group.. ^_^