Nuffnang ads

Jiran Terbaik ♥ S U T E R A K A S I H ♥

Friday, July 22, 2011

Teka teki 6 biji bola besi

Salam

Selamat hari Jumaat semua !! Apa khabar ? Semua sihat-sihat belaka tak ? Sekarang masih membalas kunjungan korang ke blog bagi yang komen-komen. Kepada silent reader, terima kasih kerana datang ek !! Korang memang best. Untuk itu, kita mulakan hari ini dengan sedikit teka-teki mencabar minda. Hari Jumaat mesti korang happy-happy sebab besok dah dikira hujung minggu. 


Bayangkan korang diberi 6 biji bola besi macam gambar bawah ni. Semua bola besi ini semuanya sama saiz dan sama berat kecuali salah SATU bola besi lebih berat daripada yang lain.


Dengan menggunakan dacing yang ada dibawah ini, ceritakan cara korang nak kenal pasti bola yang lebih berat itu dengan hanya 2 langkah sahaja

Langkah 1: ....
Langkah 2: .....


Korang cuba jawab eh !! Selamat mencuba !!!!
Aku offkan komen yang masuk automatik

23 ngomelan:

alif ismail said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

cam mane ek....??? kalo guna penimbang lain boleh ke???? penimbang yang digital...huhuhu

Wani said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

huyo! kuiz matematik!

*pikir pikir*

langkah 1: letak 3 bola setiap satu dacing, disebabkan 1 bola tu berat, maka belah yang ada bola berat tu akan lebih berat lah, hehe...

langkah 2: remove satu bola dari setiap dacing secara serentak, kalau tiba2 dacing tu bergerak dan menjadi sama berat, maka bola yang tengah diremove dari dacing yang berat itulah bola yang dicari!

taaadaaa~~!

heeee =)


nk adiah!
*mcm kompem je betul* hahahhaha

NM02 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

hari ni fenin

tak boleh nak jawab

rara pinkmafia said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

ala tak reti jwp teka teki.

lala shaheila said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

pening la pulak...

izfanora said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

try yer..

langkah 1:

masukkan 2 biji di setiap bahagian dacing. (ada lagi 2 yang tinggal) = tengok dacing itu sama berat atau ada bahagian yg lebih berat. kalau sama, keempat2 bola sama berat.

kalau tak sama berat, satu bahagian dacing akan lebih berat dari yang satu lagi dan kita boleh nampak bahagian yang mana.

langkah 2:

kalau sama, masukkan lagi 2biji bola. so, bila salah 1 bahagian dacing lebih berat, bola terakhir yg dimasukkan di bahagian yg lbh berat adalah bola yang lebih berat itu.

kalau tak sama pula, keluarkan satu bola dari setiap bahagian dacing. means, dalam setiap bahagian dacing tinggal satu biji bola. kalau sama berat, bola yang tadi kita keluarkan dari bahagian yang lebih berat, adalah bola yang lebih berat itu. dan kalau tak sama berat, bahagian dacing yang lebih berat mengandungi bola yang lebih berat itu !

betul tak iPai? hihi.

anismelon said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

teka teki hari jumaat erk..t anis fikir kan..

entry tok ipai nie...
http://anismelon.blogspot.com/2011/07/nyah-kau-malware.html

Afikah Aziz said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

haihhh cmne erk,rasa cm nk putus asa je dr jwb ni ahaks.pening dh mikir tp xde jawapan >_<

izfanora said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

betul ker jwpn izfa?

SoLy SoLicious said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

lagkah 1 : ambik penimbang,timbang
langkah 2 : siap..

hahahah~

MamaEma said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

tak dpt nak fikir..kerja banyak...mgg depan mahu terbang...nk tgg jawapan saja..hehehe

Suhazli said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

langkah 1 : amik 3 bola letak 1 side..3 bola lagi 1 side..

langkah 2 : kalau tgk tak seimbang..ubah la balik amik bola sblh side yang berat..hahaha

syarifahsidrus said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

tak nak fikir boleh?huu

Tea said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

ipai tipu laa, kata sama berat. dan2 salah 1 lain berat plk. kihkih,
err. camne nk jawab nih. =.="

timbang 3 utk sebelah bhgn. timbang 3 lg utk lagi sebelah. pastu mesti ada yg berat sket kan. haa, tu pandai2 lah asingkan yg mana 1. -..-

ADAN + LINA said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Adando klu Bab MATEMATIK ni lemah sikit....
Ha..ha...ha.....

NM02 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

bila nak kasi jwpn ni

sungguh

tak leh nak pk ari ni

anismelon said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

anis nak ajak join ga nie..rajin rajin join lah erkk..tq..:)

http://anismelon.blogspot.com/2011/07/gaanisnak-kupon-ayamas-boleh.html

lala shaheila said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

hehe..igt ada yg dapat jwp...
still loya2 lagi..xleh jwp..

merahitujambu said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

apakah???*blur

Acik said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

acik taw, acik taw, acik taw jawapannya!
refer kat post ari nih! :)

EYFAalias said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

takleh jawab sbb dh ada jawapan. ahahhaa

alif haris said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

haha tak senpat gua nk mengasah minda :D

[sutera kasih] said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

sy tak kretip :D

close button
ShoutMix chat widget
Twitter Bird Gadget