Teka teki 6 biji bola besi

July 22, 2011 iPai 23 Comments

Salam

Selamat hari Jumaat semua !! Apa khabar ? Semua sihat-sihat belaka tak ? Sekarang masih membalas kunjungan korang ke blog bagi yang komen-komen. Kepada silent reader, terima kasih kerana datang ek !! Korang memang best. Untuk itu, kita mulakan hari ini dengan sedikit teka-teki mencabar minda. Hari Jumaat mesti korang happy-happy sebab besok dah dikira hujung minggu. 


Bayangkan korang diberi 6 biji bola besi macam gambar bawah ni. Semua bola besi ini semuanya sama saiz dan sama berat kecuali salah SATU bola besi lebih berat daripada yang lain.


Dengan menggunakan dacing yang ada dibawah ini, ceritakan cara korang nak kenal pasti bola yang lebih berat itu dengan hanya 2 langkah sahaja

Langkah 1: ....
Langkah 2: .....


Korang cuba jawab eh !! Selamat mencuba !!!!
Aku offkan komen yang masuk automatik

23 comments:

alif ismail said...

cam mane ek....??? kalo guna penimbang lain boleh ke???? penimbang yang digital...huhuhu

Wani said...

huyo! kuiz matematik!

*pikir pikir*

langkah 1: letak 3 bola setiap satu dacing, disebabkan 1 bola tu berat, maka belah yang ada bola berat tu akan lebih berat lah, hehe...

langkah 2: remove satu bola dari setiap dacing secara serentak, kalau tiba2 dacing tu bergerak dan menjadi sama berat, maka bola yang tengah diremove dari dacing yang berat itulah bola yang dicari!

taaadaaa~~!

heeee =)


nk adiah!
*mcm kompem je betul* hahahhaha

NM02 said...

hari ni fenin

tak boleh nak jawab

ala tak reti jwp teka teki.

pening la pulak...

izfanora said...

try yer..

langkah 1:

masukkan 2 biji di setiap bahagian dacing. (ada lagi 2 yang tinggal) = tengok dacing itu sama berat atau ada bahagian yg lebih berat. kalau sama, keempat2 bola sama berat.

kalau tak sama berat, satu bahagian dacing akan lebih berat dari yang satu lagi dan kita boleh nampak bahagian yang mana.

langkah 2:

kalau sama, masukkan lagi 2biji bola. so, bila salah 1 bahagian dacing lebih berat, bola terakhir yg dimasukkan di bahagian yg lbh berat adalah bola yang lebih berat itu.

kalau tak sama pula, keluarkan satu bola dari setiap bahagian dacing. means, dalam setiap bahagian dacing tinggal satu biji bola. kalau sama berat, bola yang tadi kita keluarkan dari bahagian yang lebih berat, adalah bola yang lebih berat itu. dan kalau tak sama berat, bahagian dacing yang lebih berat mengandungi bola yang lebih berat itu !

betul tak iPai? hihi.

anismelon said...

teka teki hari jumaat erk..t anis fikir kan..

entry tok ipai nie...
http://anismelon.blogspot.com/2011/07/nyah-kau-malware.html

Afikah Aziz said...

haihhh cmne erk,rasa cm nk putus asa je dr jwb ni ahaks.pening dh mikir tp xde jawapan >_<

izfanora said...

betul ker jwpn izfa?

lagkah 1 : ambik penimbang,timbang
langkah 2 : siap..

hahahah~

MamaEma said...

tak dpt nak fikir..kerja banyak...mgg depan mahu terbang...nk tgg jawapan saja..hehehe

Suhazli said...

langkah 1 : amik 3 bola letak 1 side..3 bola lagi 1 side..

langkah 2 : kalau tgk tak seimbang..ubah la balik amik bola sblh side yang berat..hahaha

tak nak fikir boleh?huu

Tea said...

ipai tipu laa, kata sama berat. dan2 salah 1 lain berat plk. kihkih,
err. camne nk jawab nih. =.="

timbang 3 utk sebelah bhgn. timbang 3 lg utk lagi sebelah. pastu mesti ada yg berat sket kan. haa, tu pandai2 lah asingkan yg mana 1. -..-

ADAN + LINA said...

Adando klu Bab MATEMATIK ni lemah sikit....
Ha..ha...ha.....

NM02 said...

bila nak kasi jwpn ni

sungguh

tak leh nak pk ari ni

anismelon said...

anis nak ajak join ga nie..rajin rajin join lah erkk..tq..:)

http://anismelon.blogspot.com/2011/07/gaanisnak-kupon-ayamas-boleh.html

hehe..igt ada yg dapat jwp...
still loya2 lagi..xleh jwp..

apakah???*blur

Acik said...

acik taw, acik taw, acik taw jawapannya!
refer kat post ari nih! :)

EYFAalias said...

takleh jawab sbb dh ada jawapan. ahahhaa

alif haris said...

haha tak senpat gua nk mengasah minda :D

sy tak kretip :D