Memperingatkan diri sendiri dahulu

July 18, 2011 iPai 53 Comments

Salam



Selamat hari Isnin !! Apa kabar semua ? Harap semua sihat-sihat belaka ye. Hari ni nak ajak korang tengok satu video Youtube pasal Akad Nikah. Aip, jangan ingat aku gatai nak kahwin plak. Duit pun tarak, mengganggur lagi, kahwin apa bendanya kan.



Credit kat Classmate aku yang tunjuk video ni 


Mesti korang gelak kan ? Ada rasa kesian tak ? Huhuh. Masa aku tengok benda ni aku rasa kesian sangat kat lelaki tuh. Sebab secara logiknya kan takkan ada orang yang sesuka hati nak memilih jalan untuk memalukan diri sendiri. Betul tak ? Jadi sebelum kita ketawa kuat-kuat lagi, cuba kita fikir balik.


Aku merasakan lelaki ni mesti tak pernah tengok kawan-kawan atau sedara mara dia dalam upacara akad nikah. Sebab tuh dia tak tahu macam mana keadaannya akad nikah tuh, dan apa benda yang dia nak cakap kat akad nikah tuh. Bulan lepas aku pernah pergi kenduri kawin kenalan kat Shah Alam dan sempat menghadiri majlis akad nikahnya. Banyak input aku dapat.


Bagi aku sistem yang ada di Malaysia ni cukup bagus dengan ustaz dan pak imam yang datang untuk akad nikah ni akan memberi sedikit penjelasan tentang akad nikah, yang biasanya orang panggil khutbah nikah. Dengan khutbah nikah ni, bukan sahaja untuk pengantin tetapi ia juga berguna kepada orang yang akan berkahwin (Selain pengantin) dan memperingatkan kembali bagi pasangan yang sudah berkahwin.


Dalam hidup ini, kita tidak boleh salahkan kepada orang yang tak tahu. Tidak adillah dengan mengharapkan komitmen dan hasil yang sempurna daripada individu yang tidak mempunyai apa-apa info atau ilmu tentang sesuatu perkara. Tetapi ada sesuatu yang kita boleh lakukan iaitu komitmen yang ada pada kita untuk membimbing individu tersebut melaksanakan lebih baik. 


Bagi yang terlibat dalam kerja berkumpulan di kampus korang atau korang yang dah bekerja, sekali sekala korang fikir dulu sebelum salahkan orang lain. Mungkin ada di mana-mana masalah berpunca daripada diri kita sendiri. Dan kita patut cuba perbaiki dengan sebaiknya. Tapi kalau dah lampi sangat memang perlu laa sangat-sangat kena marah !!


P/S: Jangan risau, aku pun gelak juga tengok video ni. Lepas tuh baru rasa kesian =P

53 comments:

lama xlalu sini.. huhu
sebab itu kena kutip pengalaman secukup2nya before kahwin.. maybe darah gemuruhh faktornye

ct N honey said...

lambat ke cpt ke kawin tak pe..janji bahagia selama2nya

Miz Novexx said...

dah datang seru ke??? wink wink (^_-)V

alahai...xpenah pun lg dgr khutbah nikah tu. sebab xpenah pergi kat orang akad nikah kot. dulu2 ada la. tp masa tu mana tau pape lagi. hehehe

MamaEma said...

mungkin disebabkan rasa berdebar sangat kot...

abglan said...

Sbenarnya nerves.., semua org tau pasal akad nie walau takpandai hukum.Memang masa tu fikiran kita akan diganggu banyak persoalan, kalau di layan.. camtu le jadinye.

GaRy™ said...

hahahaha... tu la dia, kena jemput ke majlis akad nikah x nak pegi...
khutbah nikah..? zzzZZZ.. XP

Acik said...

dah pernah tengok vid ni dulu!

eh eh, acik ter-sebut fsal iPai plak kat entri hari ni ...

izfanora said...

kesian dier.. tue ok lg. ada member sorg nie lg lah. nak kesian, tp dah lawak sangat. boleh dier ckp, "Aku terima nikah Sulaiman bt Rohaya ..."

tapi, pyh gak org xtahu, tp xnk tny..

meh, aku ada kisah lawak nie..
Kisah lawak tak kan lupa sampai mati

Dakjaat said...

alamak! tak nak la tengok.. dah la aku nak kahwin tak lama lagi. hahahahaha!

Tea said...

ngehehe. sume org perlu amik tau benda ni. tu lah, tggungjawab utk berikan komitmen sepenuhnya.

Tea said...

ipai kalau kawin, jgn lupe jmput ohh. xD

aku da tgk lme da video ni..mmg gelak pecah perut la mle2 dlu..hahahah

tp skrg ble disuntik keinsafan dr ko,terus rs bersalah....



;( jht aku ni.

skrg aku insaf,..



ampun datukkk ;D



pssst** aku da gatal nk kwin.hahaha

haha .. nebesss tuu

Aku pernah tgok video ni. Kelakar gila koooottt! Tapi kesian la kat dia. :P

nabilah_2908 said...

erm...kat kursus kahwin tak di dedahkan kan cara akad nikah..kthutbah ni semua..?

kalau la takde..rasanya dah patut ada la kan...xde la jd kes mcm ni..

mmg kelakar..tp lepas gelak2..kesian lak.. :)

dah terlepas gelak dulu da..heheh

me suya said...

Dalam duk gelak ni kan.. ade jugak kebenaran kata ko tu Ipai :)

heheh...

tergelak jugak neh....hahahha....kauam laki la kena amik seruyus bab neh..hehe

sy tak nak tgk video tu sbb xnak gelakkan dia hehe

betul tu, sblm nk salahkan org lain..salahkan diri sndiri dulu huhu

sy dh jwb soalan awk di komen entri yg awk tanya tu :P

org laki kene byk pektis la sblm akad nikah nnt. huhu

senyumSOYA said...

waa..t ipai kawen ajak l ktorg p n9 ya..hehe..sal segmen tu smua bley join..^^!

aishh,.smbil gelak sket smbil ckp kesiannye die.sbb due kali jd gitu,.msti gmuruh gile time tu,.tp yela,btol jgk,msti die xready dgn acara akad nikah yg sbaiknye,.sian kn,.yg kite dh tau ni pon,kdg ade yg tersasul jgk kn,.sme2 tingkatkn lg ilmu,.:)

alif haris said...

heheh kesian gak tgk laki tu ..
huhu .. sbb tu klu ade upacara akad nikah aku mesti p tgk jap ..
cuba mngamati keadaan di situ .. haha

Fyqa said...

gelak abes tgk bideo tuh.

adoyaiii

Bro ahmad said...

tak cukup praktis kot..ke dah terkena jampi orang..mana tau

eQuRlz said...

nervous sgt kot.. sampai lupa abis semuanya..

a bg eqa dah 2org berkahwin.. mmg nampak dorang nervous.. iPai lak nnt camne erk?? :p

EYFAalias said...

abang stalker jom kawen.a ahhahahaa

hahaha..dh penah tgk video ni...siyes lawak..xsabow sgt+nervous..hahaha... bkn snang nk akad nikah kan bg golongan lelaki

Aemy Shamy said...

Hehe..mula2 gelak, pas baca your review & advice, rasa bersalah pula :p good advice there! :)

iPai said...

@Anif Abdullah| AA

thanx sebab datang .. aku pon dah lama tak datang blog bro .. uhuhu .. takpe2 .. janji kita masih ingat-mengingati kan ..

iPai said...

@ct N honey
hee .. bahagia itu penting .. hehe .. trima kasih ...

iPai said...

@Miz Novexx
aip .. belum lagi ok ...

iPai said...

@najihah sahami
nanti kalau ada kawan2 atau sedara mara kahwin, nanti cuba try dgr k .. hehe

iPai said...

@MamaEma
yup .. itu pun boleh jadi juga .. takut woo .. hehe

iPai said...

@abglan
wah abang lan berkongsi pengalaman di situ ok .. thanx abg lan

iPai said...

@GaRy™
hahaah .. macam tuh ek .. heheh .. no komen laa cam tuh ...

iPai said...

@Acik
heheh . trima kasih achik .. dah pernah tgk ek .. heheh

iPai said...

@izfanora
haaa, parah juga kan kalu tak tahu .. hehehe

akan baca !!

iPai said...

@izfanora
eh dah baca dah ...

iPai said...

@Tea
hee .. komitmen tuh leh ditunjukkan dgn tahu benda ni ek .. heheh .. akan cuba jemput .. ehehe

iPai said...

@Abang Stalker

hahah .. ok2 .. dah insaf ... hehe .. memang kelakar sikit video ye ..

wah2 .. bila nak kawin tuh ...

iPai said...

@Qaseh dalia adelia
heheh .. nebes ek .. heheh .. nanti pesan en kyle jgn neves ek

iPai said...

@Nur Syafiqah Md Takiyudin
dah pernah gelak2 laa ni .. hehe

iPai said...

@nabilah_2908
tak pernah pergi plak kursus kawin ni .. so tak tau dia bgtau ke tak ..

iPai said...

@syarifahsidrus
dah terlepas gelak tuh tak pe .. TER .. heheh

iPai said...

@me suya
terima kasih suya ..

iPai said...

@ILA HonEyBuNNy
heheh .. saya dah habes serius dah ni .. hehe

iPai said...

@[sutera kasih]
wah .. sanggup tak tgk ek .. hehe ..

ok, akan datang dan baca ..

izfanora said...

abg stalker dah jd ulat bulu naik daun... xper iPai, dier dah tua. mmg ptut kawin.. :P

iPai said...

@izfanora
uhuhuh .. abg stalker sudah gatal eh .. hehe