Menggamit Kenangan di Kolej Matrikulasi Melaka (KMM)

July 11, 2011 iPai 95 Comments

Salam

Sapa tahu tempat ni kat mana ??

Salam, hari Jumaat lepas aku ada bagitahu aku jalan-jalan kat Melaka kan ? Sebenarnya aku pergi ke Kolej Matrikulasi Melaka (KMM) saja-saja lawat dan jumpa-jumpa cikgu matrik. Ramai cikgu perempuan kan, maka tengok-tengok la kalau-kalau yang single lagi ke? Wakaka.


Aku ada ajak geng aku nak pergi, tapi masing-masing agak kesibukkan dengan kerja dan yang baru habis belajar pula tak berduit (macam aku -_-'). Jadi terima kasihlah banyak-banyak kepada Saudara Hafizi kerana sudi teman aku pergi ke KMM ni. Beliau ambil cuti semata-mata nak lari daripada kesibukan kotaraya KL dengan agenda Bersih tuh.

Pandangan peribadi aku, KMM masih macam dulu, cuma terdapat sedikit pembaharuan yang dibuat sana sini. Dengar cerita dah ada Wi-Fi sampai ke blok. Dulu nak online kena pergi pejabat pentadbiran awam malam-malam bawa laptop. Sekarang dah tidak perlu, kat bilik pun boleh on-line. (Makin banyak main laa lepas ni).


Batu-batan di blok kediaman masih menyerupai batu blok di Penjara Azkaban, dalam cerita Harry Potter tuh dan warna-warna blok akademik lain pun masih juga sama. Cuma terdapat sedikit pertambahan sana sini. Cikgu pun makin ramai, dan nasib baik cikgu-cikgu aku masih ingat kat aku. Hehehe.

Apa korang rasa bila benda yang korang tinggalkan kat satu tempat dan ia digunakan sampai sekarang.
(Aku design logo ni!!)


Ni CC yang ada kat KMM. Tak buka pun, tak tahu hidup atau tak CC tuh. Dulu pernah masuk sekali dua je.


Aku rasa, kelas pertama aku di KMM di bilik inilah. 
(Wah, konon ingat sangat)


Floor warna kuning tuh adalah lab kimia


Yang warna kuning belah sini adalah lab Bio


Ada wakaf baru tepi library ni. Tempat orang study dan lepak ramai-ramai sebelum pergi kelas. Huhu. 
Untung diorang


Masa zaman aku, kitorang paggil tempat ni Starbucks sebabnya ada meja-meja yang macam ala-ala Starbucks kat depan library ni. Tapi sekarang, dah macam food court. Hahha.

 Bangunan tutorial


Dari sudut pandangan lain


Kat dewan kuliah pun dah ada tempat nak lepak. Dulu, duk kat tangga je laa


Jeng jeng jeng. Ada bangunan akademik baru. Besar dan cantik.
Mungkin tak panas macam bilik tutorial yang lama tuh. Keh3



 Inilah dia cikgu kuliah dan cikgu tutor Biologi aku.
Kat matrix, aku student biologi (tapi masuk USM amik engineering)
Nak wat cam ne kan, mintak farmasi tapi tak dapat.
Kini bersyukur sangat dapat course ni dan bukan course Farmasi tuh.
Sebabnya aku sangat lemah ingat fakta. Kalau faham aku ok.


Ni pun cikgu bio juga. Dia jaga lab biologi kelas aku. Hehe


Ni cikgu faveret kimia aku ni.
Sebelum masuk USM, aku tanya cikgu 'Kejuruteraan Kimia ni macam mana ek?'
Cikgu jawab 'Kejuruteraan Kimia ni adalah satu course yang menarik'
Setelah 4 tahun kembali 'Cikgu, betullah. kejuruteraan kimia memang menarik'



Ni plak cikgu HEP. Takleh cerita banyak-banyak, nanti bocor rahsia nanti.


Dulu kat matrix yang ambil jurusan sains ada 2 pilihan. Iaitu nak ambik Sains Hayat (Biologi) atau Sains Fizikal (Fizik). Kalau rasa nak jadi doktor ke, farmasi ke, amik sains biologi ke, boleh ambik Sains Hayat. Kalau ambik sains fizikal, untuk course seperti engineering dan sains fizik. Tetapi sekarang tidak begitu okeh. Sekarang dah pakai modul; (Modul 1, Modul 2, Modul 3)


Modul 1 ialah aliran pelajar yang akan mengambil mata pelajaran teras : Fizik, Kimia, Biologi dan Matematik.

Modul 2 ialah aliran pelajar yang akan mengambil mata pelajaran teras : Fizik, Kimia, Sains Komputer dan Matematik.

Modul 3 ialah aliran pelajar yang akan mengambil mata pelajaran teras : Biologi, Kimia, Sains Komputer dan Matematik.

Aku degar cerita, modul ini diadaptasi sedikit daripada Program Asasi Sains Universiti Malaya. Bagi pendapat aku Modul 1 ni memang tough kerana mempelajari Fizik dan Biologi serentak. Dahulunya, ambil salah satu tapi sekarang tidak lagi. Masak laa budak ni belajar kedua-dua subjek yang berat ni. Kalau aku pun, mesti tak pass juga. Kelebihan ambil modul ni, korang akan ada lebih banyak pilihan untuk pilih course yang korang minat kat universiti nanti terutamanya course yang cenderung kepada bidang sains, kejuruteraan dan kesihatan.


Untuk modul 2 dan 3, kedua-dua modul ini menyerupai Sains Hayat dan Sains Fizikal yang dulu tuh, tapi bezanya, ada satu pertambahan subjek iaitu Sains Komputer. Bagi sesiapa fikir ni course cikai dan kebanjiran graduan, sila ubah pemikiran itu ok. Sains Komputer di universiti bukan satu kos yang senang.


Jadi mengikut perbualan kawan aku dengan cikgu Sains Komputer, mereka yang ambil modul 2 dan modul 3 perlu belajar basic C++, satu software programming yang digunakan oleh Sains Komputer dan student kejuruteraan (kebanyakkannya adalah mekanikal dan eletrik, eletronik). Bukan setakat belajar, subjek ini dimasukkan sebagai salah satu subjek peperiksaan bertulis. Maka, semua coding komputer kena hafal dan perlu ditulis pada hari peperiksaan. Haddoi, masak laa budak-budak ni.


Dari pemahaman aku, dengan belajar C++ ini pun dah agak basic untuk Sains Komputer dan merupakan satu kelebihan kepada mereka yang akan ke course Sains Komputer di universiti dan juga kejuruteraan. Tapi untuk student biologi memang tak de kaitannya. Melainkan kalau dia dapat course Sains Komputer.


Kesimpulanya, kepada akak dan abang yang ada adik nak masuk matrix, aku sarankan mereka kaji betul-betul course apa yang sesuai untuk diorang ambil di universiti untuk suaikan dengan pilihan course di matrix. Kalau dulu, aku pakai hentam je tak tahu nak jadi apa. Kejuruteraan Kimia ni pun, adalah pilihan ke-5 aku daripada 8 pilihan UPU aku. Sekarang saingan dah makin tinggi, kalau tak tumpukan perhatian, takut menyesal di kemudian hari.


P/S: Budak yang dah lepas matrix mesti kata "Selamat aku"


P/S 2: Aku perasan, ramai yang kata fasa zaman matriks adalah yang paling best dalam hidup mereka. Aku kaji punya kaji dan ini teori aku, kenapa ramai kata zaman matriks bes. Zaman matriks adalah zaman untuk seseorang itu merasakan kebebasan dan berada berjauhan dengan family buat pertama kalinya selepas zaman sekolah. Dan pada ketika inilah mereka belajar berdikari bersama-sama dengan kawan-kawan yang senasib dengan mereka. Kawan yang diorang kenal dalam tempoh setahun, kerana dengan tempoh pendek itu kita menerima baik buruk kawan kita sebaik-baiknya. Dan kerana itu, ramai yang rapat dengan kawan matrix sampai skrang. (Boleh pakai ke teori ni?)

95 comments:

Unknown said...

kim salam cikgu hep tu. hahahahhahaa

iPai said...

awalnya eyfa datang ni

ohyeah!! memg matrix zaman yang best. biar pun blaja dari pagi sampai petang. malam sibuk buat tuto, susah nk keluar bandar dll.... sgt2 bst sebb masa yang singkat itu membuatkan kita menghargai setiap yang ada, .. psss- bercinta tyme matrik pun salah satu faktor..heee*

Unknown said...

huhu..teori diterima.cantik kolej matrik melaka.=)

ika said...

ooo..yeahhh!! best dpt wat come back g kolej...

btul2 mnggamit kenangan..:)

hebat jgak kau ni mereka logo utk mtrik kau eh

skrg ni mmg berleluasa pun wi fi
maka cbrn blaja mkin hbt ah
=p
godaan online

Unknown said...

Err.. kg sy kt mlk p0n sy x pnh p ctu.. huhu...

mumu zai said...

haha..jap,cc tu still bukak,,:)
wifi baru wujud last yer,tapi ade takde jekk..maklumlar..
then,tu cikgu hasmira kan??err..garang sikett..huwaaa :(
cik khai??hehe..biasenye yang berurusan dengan dea ney budak2 yang..errrrr..hehe
starbuck??waaa..means da lame lar ea meje pan lib tu dipanggil sedemikian rupe..sampai skang kot dorang panggil lagi..hee
btw,best2..zaman matrik memang besttt
:p

Unknown said...

ada sns kom pulak tym matrik..asal la x buat zaman i. atleast dah ada basic c++ tym masok U. c++ mmg basic. tp kalo da masok java and so on mmg boleh pecah kepala utk pikirkan coding.

Azwa Mohamad said...

tak sangka KMM ada jugak tempat y dipanggil 'starbucks', kat KMPh pun ada (^_^)V

wah2x ! cayalah .. siapa ada tanda lagi tinggal kat sekolah . besttttt :)

nini said...

sekarang da beruntung....maklumat ada dimana-mana...dari kita je nak cari ke tanak...zaman saya pun, saya bedal je apa yang saya belajar.....huhu....dan rupanya saya tak minat...muahahhaha...tapi Alhamdulillah saya yakin setiap apa yang berlaku ada hikmahnya....dan semua ilmu tu berguna walaupun simple maybe....

sorry da jadi entry plak kat sini...=p

betulla, modul2 tu da macam asasi UM.keh2..memang tough la modul 1 tu~huhu...
seronokla orang guna design tu lagi..mesti bangga kot!

Tea Dno said...

haha. KMM kan, rupa sebijik dgn KMNS kann. >.<

Tea Dno said...

best ke eh matriks. hiks. tea penah give up kejap masa msuk matriks dulu. :D

Unknown said...

reveiw lengkap ni..cantik bangunan kat situ..macam bangunan lama je?

Unknown said...

ipai bro dah pasang favicon..tapi kenapa kt list tak berubah ye? pelikk

macam tenang je matrik melaka ni eh....hehe...

teori ipai tu ada betulnya tu...setaun kan waktu singkat. nk gaduh ngan member pn xsempat.hahaha

najihahfara said...

pandainye ipai hihi..
teringat pulak kat matrik perak..setahun dok matrik kejap sangat..
uhuhu

hehehe rindu gak kehidupn matrix ni..teori akhir tu..blh pakai kot..hingga la ni zul msh contact membr matrix(cm dh lmer sgt plak)..pasal best tu pk sndri la matrix ni kena rush....

nana said...

haha.. zaman ak kat tepi library tu dah ade dh wakaf tu.. tempt lepak pas balek lab.. n wat report kt situ.. hihi.. bestnye dtg mtrx.. ade abc lg x kt cfe A?

Mr.Superman said...

beb,itu wakaf ke tmpt ngedate sat b4 masuk cls?hahah..smbil menyelam minum air la kn. :P ckgu ko tu cm muda2 je.da kwin blm.kim slm eh,pd yg cun2 dan single je la. :D

Mr.Superman said...

beb,itu wakaf ke tmpt ngedate sat b4 masuk cls?hahah..smbil menyelam minum air la kn. :P ckgu ko tu cm muda2 je.da kwin blm.kim slm eh,pd yg cun2 dan single je la. :D

nurul comel said...

rindu gler tym kat KMM..byk gler kenangan..

unknown said...

ye ye! zaman matrik paling best.. mungkin sbb kwn2 sbaye n tue stahun je kot.. tp sgt best..... heee ^_^

Qaseh Dalia said...

comei lah cikgu tu .. kikiki mengimbau kenangan nampak.. awek lama xde ke kat sana

Acik said...

wuih, panjang lebar citer ni. mesti bes giler dp balik semula ke tempat jatuh lagi dikenang, kan! tambah-tambah lagi, logo tu ... :)

nabilah_2908 said...

oh..study kt 'London' dulu eh...hehe..

org panggil Londang = London :)

myzziema said...

wohoo makin lama makin tough kot. kesian bebudak ni semua. SELAMAT DAH LEPAS. haha XP dulu saya dapat 2 offers. first KMM, second Asasi Sains UiTM but i choose to go Asasi. sama je macam Modul 1 untuk student matriks skang ni. belajar Physics and Biology. takde lah tough mana. quite ok lah.

Kat KMJ pun ada 'starbucks' kat depan library. HAHAH!

Aku rasa paling best adalah zaman sekolah, bukan matriks. Hee. :P

ini membuatkan arisha tak sabar2 nak masuk di alam uni..hehe.

Hans Hanis said...

eh,KMM ke?
batch bila yer?

Hans Hanis said...

bro
facebook ko apa?

iPai said...

@miss puteri
wah put bercinta masa matrix ek .. hehhe

kita tak sempat sgt cintan2 ni .. minat2 ada r .. segan .. wakaka

iPai said...

@AkuTaip
KMM antara kolej matrik paling lama .. hehehe .. cantik ekh .. hehe ..

yes, teori diterima

iPai said...

@mrs.asrafovic
betul kan .. betul kan ?

iPai said...

@syahira ariff
yup .. cabaran itu makin besar dan makin besar .. diorg ni kene lagi kuat je .. kalau tak hanyut nanti ..

[wani_mn] said...

mohon matrik tp x dpt, pasal addmath 'result cemerlang' haha. klu la x tengok result addmath, kan senang. :D

kimia satu2nya subjek yg plg mengantuk nak bljr. better bljr fizik dari kimia. :D

iPai said...

@MissCt a.k.a MuqDeq
uhuh .. KMM tuh pon dah jauh ke utara nak sampai negeri sembilan juga ..

iPai said...

@mumu zai
wah, tau macam2 ni ...

-CC tuh masih yer ?
-uhuh. dah ada dari tahun lepas rupanya
-a ah. Cikgu Hazmira. Memang garang pon.
-haaa, haa, budak apekah itu ? haha
-starbucks yup .. waa, korang panggil starbucks juga ke ?

matrix memang best r ..

iPai said...

@azie5ouh!8
wah ada juga yang nak juga ekh .. hehe .. tp azie mesti dah terer dah skrang ni

iPai said...

@Miz Novexx
ouh rupanya, matrix lain pun ada ek .. best2 ..

iPai said...

@tia @ Ini Kisah Tia
uhuh .. yup2 .. harta peninggalan di situ .. hehe

iPai said...

@nini
heheh .. blum entri lagi tuh .. tp memang betul la .. kalau kita usaha betul2 memang ada hikmahnya ..

iPai said...

@syarifahsidrus
hehehe .. kembanglah sedikit sebanyak di situ .

iPai said...

@Tea
yup2 .. design lebih kurang sama je bangunan dia ..

uish, sampai give up ke ?

nape ?

iPai said...

@Bro ahmad
uhuh .. memang dah lama dah ni .. dah 14 tahun dah .. dulu bangunan ni dibuat dalam tempoh 6 bulan je .. uhuhuh

iPai said...

@najihah sahami
haa, betul kan .. sebab setahun tuh tak sempat kenal buruk orang heheh .. tp ok laa kan .. kita pun patut bersangka baik pada orang lain

iPai said...

@cik najihah
eh takde laa pandai .. kita usaha je ..

hehe . kejap kan ? terasa cepat .. tp belajar di matrix memang sangat pack ..

Unknown said...

oohh dah lama..tapi yang unik
"CYBER COP" tempat layan internet macam cc kan?

iPai said...

@Zulqarnain Musa
uhuhu .. best tuh .. hehe .. bagus r kontak2 .. kontak laa sampai habis U nanti ..

iPai said...

@nana
tak sempat singgah kafe A la .

oo, dah lama juga wakaf tuh kat situ ek ..

iPai said...

@Abang Stalker
wakaka .. memang tempat org dating di petang hari ..

uhuh .. cikgu2 ni memang muda2 .. tp not available laa .. semua dah kawin kot ..

iPai said...

@nurul comel
hehe .. mesti menggamit kerinduan masa lampau .. hehe

iPai said...

@daunhijau
heheh .. yup2 .. faktor umur pun boleh dikira sekali juga kan .. sama baya ..

Akunyer said...

Ticer bukan ex-student KMM... ticer ex-student matrik UIA.. bleh ke menyibuk kat sini... ahaks! :)

iPai said...

@Qaseh dalia adelia
hehe .. cikgu-cikgu saya semua cun .. ehheh ..

awek lama .. erk .. tak kontak laa plak .. hehe

iPai said...

@Acik
alamak .. rancang nak taip pendek je .. tertaip panjang plak .. patut taip 2 post kot .. uhuhuh

iPai said...

@nabilah_2908
owh .. nabilah tahu juga ek nama itu .. heheh

iPai said...

@.m y z.
owh uitm punya macam tuh ek .. baru tahu juga .. mungkin diorg dah balance kan supaya tidak terlalu berat kot

iPai said...

@Nur Syafiqah Md Takiyudin
orait .. cik syafiqah punya pendapat lain .. hehe .. banyak matriks yang ada starbucks ni ekh .. uhuhuh

iPai said...

@Rtp Farra Arisha
wah .. rilex2 .. jgn tak sabar2 .. masa anda akan tiba .. hehe

iPai said...

@wanie m'nJ
mungkin minat fizik lagi dari kimia ni

iPai said...

@Bro ahmad
erk .. cyber cop n cc ? hehe ..

iPai said...

@~~Ticer Wann~~
heheh .. boleh juga ticer .. jemput r ..

wahh mengimbau kenangan yer ipai...rindu plak time sekolah dulu..

syuxer said...

bapak luas ko punye KMM..cikgu pun masih ingat sama ko..bertuah la ko..bukan senang cikgu nak ingat kita kan..:)

err subjek ko ambek tuh terlalu tough bagi aku weh hahahah..boleh kasi mental sama aku..heheh

wah ko reka design tuh comel weh..bangga ar kalau dok situ walaupun kita dah kuar heheh..

teori ko diterima pakai..coz aku dok tinggal kat sekolah berasrama lelaki 5 tahun..dapat ramai kawan,boleh berdikari..heheh...sambung kat kolej plak,perghhh masak aku kena dok jauh dari family..dari kelantan ke pahang untuk 3 tahun setengah.hehhe

Tea Dno said...

hahaha. biasa lah 1st sem, xbiasa lg dgn sistem belajar nya. (tkut kena tendang sebenarnya sbb low confidence level) pastu tgk result sem 1 elok je kan. haha. terus hilang give up tu ohh.

Unknown said...

syaz pon matrix melaka!!!!!kenal semua cikgu2 yg dekat dlm gamba tueee..thanks sgt2 ipai sebb letak bnyk gamba2x m3x..btol2 pngubat rindu ..haha

p/s: kamoo batch tahun bila erk?ntah2 same batch..sebab cikgu pon same

kenangan terindah kalo bnda yg kita buat tu msh kekal digunakan :)

senyumSOYA said...

rupanya KMM lebih kurang macam KMPP~ hehe..

iPai said...

@Tea
wah macam tuh ke ? hehe .. nanti dah masuk U jangan gitu plak .. kalau usaha mesti ok punya ..

iPai said...

@syaz@rozelt
hehe .. pengubat rindu kan ? hehe .. cikgu sama ek ? tapi dah cek kat syaz punya profile, patut paggil kak syaz .. hehe

iPai said...

@[sutera kasih]
yup2 .. betui tuh .. ada kat situ kan ..

iPai said...

@senyumSOYA
eh KMPP bukan lawa lagi ke ? heheh

senyumSOYA said...

bangunan cmtum2..macam tu la jadinya.. first time masok nk nanges sebab keluar satu dialog ni

" mak..tu kilang roti ka?" T.T

hez_LURVE said...
This comment has been removed by the author.

rindunya zaman muda mudi dlu~ he3

abglan said...

OMG!!! ramainye komen

Unknown said...

saya ex kmp

iPai said...

@hez_LURVE
eh apsal buang .. uhuh ..

iPai said...

@laskar pelangi
terkenang secret admirer ekh ?

iPai said...

@abglan
rasanya ni effect menggamit kenangan di matrix ni ..

iPai said...

@Ahmad Haziq Azlan
KMP is matrix perak ekh ?

iPai said...

@Aku Bah Nie Imah\eh a ah .. heheh ..

iPai said...

@Syuxer
hehe .. takpe .. masa muda laa kita banyak travel .. nanti dah tua, kene duk diam2 .. heeh

iPai said...

@senyumSOYA
hahah .. takkan sampai kilang roti kot ..

Tea Dno said...

hee. dh leh babai KMNS, haihai UTHM. :D

iPai said...

@Tea
hehe .. tata kmns !!

Aimifiqa said...

matrikulasi dlm kenangan sekarang ni kan~ hihi, banyak memori tpahat di hati. ceewah~

~lieya~ said...

tgh2 mencari gambar matrik melaka tbe2 tersinggah kat sini..hee..cadang nak amek kat melaka..best ke ek tmpat dy?sng tak nk keluar beli barang?

Unknown said...

@Miz Novexxnmpknye, bukan setakat KMM & KMPh ade starbucks, kt KMJ pun ade gak..
kihkihkih~
sye student matrik 2011/2012, amik modul 1..
pergh, serius, mmg tough..
nk seimbangkn antara Fiz & Bio dlm satu masa yg sama..
tp, insya-Allah, klu optimis, semua akn brjalan lncar..

P/S: 21/10 da nk start PSPM 1..wish us luck~ :)

Salam,
Tuan punya blog Ipai, dan rerakan sekalian..saya merupakan ex-KMM first batch (batch 1999-2000), matrikulasi sains fizikal (DK berapa dan praktikum berapa..sorry la dah tak ingat derr) browse thru review Ipai, Alhamdulillah...byk perubahan kat KMM...kalau dikenang zaman kami..emmm..very basic infra...library?takdak la kursi meja ala ala starbucks..same goes tu area dewan kuliah...no tiles no benches...hanya lepaan simen warna asal. Area ofis dkt dgn dewan dulu tak ada tembok kuning tu..kira kira boley redah je la kami time nak outing.
Cikgu cikgu batch kami..rasanya ramai yg tidak bertugas lagi...
First batch dulu..yg paling best ialah kami dpt semua benda baru. Tak lengkap? Makmal komputer tu mula mula dulu mana ada pc..berbulan juge kami tggu.hehehe. Lalat byk? Smpy kami lali dgn lalat..hahaha. Air takde? Smpy ke blok dewan kuliah dan astaka kami mandi. Tu belum lg yg mandi kat tangki air tepi blok staff..aircond DK rosak...macam sardin kami rasa time kuliah..semua tu jd memory indah kami bla berjumpa rerakan satu batch
Anyway..dr sudut package subject..ia merupakan perubahan ketara..sbgmana zaman kami, ada 3 clan utama, hayat,fizikal dan akaun. Utk makluman rerakan sekalian, saya bukanlah bright student pun dulu..dpt matriks pun sbb result SPM pas-pasan (bahasa jawa=cukup mkn)...dpt plak fizikal..emm..akhirnya dgn CGPA 2.10 inilah yg menempatkan saya ke uitm dgn course BARU! Accountancy..without basic at all..what the heck? I managed to complete the course without fail any subjects and within stipulated time frame given. Alhamdulillah..2nd class lower dr uitm inilah yg memberi saya peluang bekerja sehingga kini saya ada perniagaan sendiri. So..what i've learn? Cintailah ilmu, betulkan niat kita menuntut ilmu kerana Allah dan hormati guru guru. In sha Allah, kita boleh meneruskan hidup walau apa pun "warna" keputusan kita..batch kami ramai yg "menjadi" walaupun pengarah KMM time kami "pening" layan kerenah kami...hahaha..harap Pengarah KMM yg pertama dalam lindungan Allah dan masih ingat akan kami. So guys..we should have our own brand Alumni. Name it what ever we want..create the student foundation and we help our next generation there. Wassalam

iPai said...

@si bongkok tg puteri

wah perkongsian yang menarik ... terima kasih ...

Adik2 yang baca, amik iktibar yee

Anonymous said...

Betul si bongkok tanjung puteri...saya juga adalah batch ke 3 KMM tapi bukan course sains tapi course account...kalau di lihat memang banyaklah perbezaan dengan dulu...kalau dulu mana ada mesin aTM...nak keluar duit kenalah pergi "BANDARAYA MASJID TANAH"...kalau nak shooping..kenalah pergi pasaraya harian kat situ...memanglah kalau x tahan boleh gak tension..di buatnya..tapi alhamdullillah KMM tetap yang terbaik di antara semua matriks pada masatu...berkat belajar di KMM jugaklah membantu jugak hamba jadi orang yang berjaya...mcm hari ini...x lah riak...alhamdulillah lah dengan rezeki yang allah bagi...tapi pengalaman di KMM tetap satu memori yang indah..terutama..bila tengok gambar JPP tu..sebab dulu dan lah jugak berkhidmat sbg MPP..tapi masa tu di orang panggil MANTAP...bukan JPP...dan KOperasi tu...sentiasa mengingatkan saya macam mana payanhnya nak tubuh koperasi...sbb saya ,cikgu raid dan cikgu bairim lah yang susah payah buat paper work tubuh koperasi KMM...masatu...entahlah banyak juga pengalaman di KMM